Renhold og smartphone

Bedre renhold med mobil og vaskebøtte

For renholderne i Elverum kommune er smarttelefonen et nyttig verktøy, i tillegg til vaskebøtta. Telefonen dokumenterer utført renhold, eller rotet som hindrer dem fra å få gjort jobben sin.

Publisert

Liv Elin Sande bruker smarttelefonen for å dokumentere at Erna Larsen har rengjort veggen. De bruker også telefonen til å ta bilde av rot som gjør at de ikke får gjort jobben sin. (Foto: Helene Aarnes).

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

– Det var et lite sjokk for meg å se bilder av hvordan renholderne har det ute på jobb iblant. Det er ofte mye rot som gjør at de ikke får gjort jobben sin skikkelig, sier Bendichte Oladatter Nymoen, leder for renholderne i kommunen.

Bilder som blir sendt fra smarttelefonene, kommer rett inn på PC-en eller telefonen til Oladatter Nymoen.

Dokumenter avvik og kvalitet

I Elverum kommune er renholderne i eiendomsavdelingen delt opp i tre, team Nord, Syd og Sentrum, hver med sin teamleder. Cirka 80 renholdere har ansvaret for å vaske nesten 90 000 kvadratmeter, fordelt over 45 brukersteder, alt fra skoler, barnehager, sykehjem til kommunens egne lokaler.

– Det er ingen som er bedre, eller verre til å rote enn andre. Det viktigste er å få dokumentert forholdene, og finne gode løsninger slik at renholdet kan bli utført skikkelig. Det er flere som kan bidra til å gjøre arbeidsdagen lettere for renholderne. Det vil i tillegg gi brukerne et bedre inneklima. Vi må samarbeide om dette, og ha en god dialog med brukerstedene, sier Bendichte Oladatter Nymoen.

Smarttelefonen brukes både til å dokumentere at det har blitt vasket, og hva som hindrer renholderne i få gjort jobben.

– Vi får jo klager på avvik, at noe ikke er blitt vasket. Da kan vi dokumentere at selv om renholderen har vært der, er det en årsak til at de opplever dårlig renhold. Og vi kan også dokumentere at vi faktisk har utført en jobb, for eksempel at gulvet skinner etter gulvpleie, sier Oladatter Nymoen.

Systemet M Solution ble tatt i bruk rett før jul i fjor. Frem til nå har det fungert som en prøveordning, men etter påske skal det rulles ut for fullt. Prøveperioden har gått veldig bra. Årsaken sier renholdslederen er god innføring i systemet, og entusiastiske medarbeidere.– Klart det har dukket opp småting underveis, blant annet at vi glemmer å logge oss av og på når vi kommer eller forlater brukersteder, men alt i alt er vi veldig fornøyd. Det virker alle å være. Vi har til og med noen som ikke har rørt en mobiltelefon før, smiler hun. Hun forteller videre at systemet kan utvikles. I fremtiden kan de for eksempel få lagt inn tegninger og fargekoder, som vil gjøre arbeidsdagen for fremmedspråklige lettere.

Teamleder sentrum, Aase Busk (f.v.), teamleder nord, May Grete Lukashaugen, renholdsleder Bendichte Oladatter Nymoen og teamleder syd, Aino Mona Støvner, sier bruk av smarttelefonen forenkler arbeidsdagen. (Foto: Helene Aarnes).

Rot og støvsamling

De tre teamlederne forteller om rot under kontorpulter, lærerpulter, overfylte ganger og garderober, noen som lagrer ting på toalettet, steder som ikke kildesorterer restavfall og papir, matrester på bord, overfylte vasker, fotmerker i møbler, ledningsklaser og mye annet.

Det er renholderne som støter på utfordringene, og som kanskje lettest ser løsningen, Det bør brukerstedene dra nytte av, sier renholdslederen.

– Ofte er det ikke mye som skal til, det viktige er at rotet ryddes bort. Mange steder er en enkel løsning å investere i hyller og skap, og at ting som ikke brukes faktisk kastes, Mye kan også bedres bare ved å snakke litt, forteller Bendichte Oladatter Nymoen.

Hun sier hovedregelen er at renholderne melder fra om problemer til henne, så tar hun det opp med det aktuelle stedet, om det er skole, aldershjem eller kommunens egne kontorer.

– Jeg vil ikke legge skylda på noen for at det samler seg rot. Det viktige er at vi samarbeider på tvers for å få til gode løsninger, sier hun.

Forenkler hverdagen

I Terningen barnehage er Erna Larsen og Liv Elin Sande snart ferdig med dagens renhold. Ikke langt unna vaskebøtten, er mobilen.

– Vi synes systemet fungerer veldig bra. Selv om vi dokumenterer hva vi gjør med smarttelefonen, knipser vi ikke i ett sett. Det viktigste er hvordan vi kommuniserer på plassen. Her i barnehagen har vi en veldig god kommunikasjon.

Renholderene Liv Elin Sande og Erna Larsen liker smartphone som jobbverktøy. (Foto: Helene Aarnes).

I tillegg til barnehagen, rengjør de begge to daglig på et par andre steder. Det Larsen og Sande synes er veldig bra, og som de mener vil forenkle hverdagen, er at ved å dokumentere arbeidet, får en oversikt de kan bruke i ettertid. Det er en trygghet både for dem og for brukerstedene.

– Da kan vi enkelt finne ut når vi sist utførte husvask, tok vinduene eller utførte gulvpleie. Alt arbeid har hver sin registreringsmetode i systemet.

– I tillegg gjør smarttelefonen det lett for oss å dokumentere avvik, og vi mottar også viktige meldinger som sendes ut. Det kan for eksempel gjelde et utbrudd av smitte på et av brukerstedene, sier Liv Elin Sande, som er tillitsvalgt i team sentrum.

”Stempler” inn

De ansatte starter dagen med å ”stemple” seg inn med smarttelefonen, forteller renholdsleder Oladatter Nymoen.

– Vi registrerer alle aktiviteter når vi er ute på jobb. Mange rengjør på forskjellige steder i løpet av en dag, og med systemet kan vi lett registrere hvor vi er og hvor lang tid vi bruker på forskjellig type renhold som daglig renhold, gulvpleie, vindusvask og husvask.

Hun presiserer at denne registreringen ikke har noe med effektivitet og kontroll å gjøre.

– Det er kun et verktøy hvor målet er å kunne dokumentere jobbene vi gjør. I tillegg er det viktig å ta vare på renholderne.

Men vil ikke noen oppfatte det som overvåking når dere tar bilder?

– Vi driver ikke overvåking. Det er ikke lov å ta bilder av mennesker, bare døde gjenstander, sier Oladatter Nymoen.

Fakta M Solution

  • Administrasjon og ressursstyring på WEB
  • Utfører registrerer seg inn og leser sine oppdrag på den mobile enheten. Ved hjelp av menybaserte grensesnitt eller mobiltelefon med RFID-/ strekkodeleser kan brukeren registrere utførte oppdrag eller aktiviteter. Registreringen tid- og stedfestes automatisk.
  • En webapplikasjon med ulike grensesnitt. Internett og GPRS gjør det mulig for mobile og administrative brukere å dele informasjon i sanntid.
  • Administrasjonen enkelt hente ut rapporter, håndtere timelister, generere fakturagrunnlag, spore utstyr og styre ressurser. Systemet kan integreres med virksomhetens øvrige forretningssystemer for sømløs overføring av data. Kunder kan få lesetilgang gjennom en egen innlogging.

Kilde: M Solution

Powered by Labrador CMS