Mann som inspiserer vannskadd butikklokale
Ekstremværet «Amy» ga 5500 skader og skadebegrensningsbransjen jobber derfor døgnet rundt. Det er store verdier som reddes etter ekstremværet. – Vi ser et nytt normalnivå for skadeomfang, mener bransjen.

Jobber døgnet rundt etter «Amy»

Et ekstremvær Norge knapt har sett maken til gjør at skade­begrensnings­bransjen nå jobber på høygir.

Publisert

Teksten er skrevet av Baard Fiksdal, Senior­rådgiver NHO Service og Handel:

 

Etter at ekstremværet «Amy» traff Sør- og Østlandet med styrtregn, vindkast og over­svømmelser, er skade­begrensnings­selskapene i ferd med å ta seg av over 5500 registrerte skader. Vann­inntrenging, takskader og strøm­relaterte følge­skader dominerer skadebildet.

– Vi har hatt fullt trykk fra første time. Amy traff bredt og hardt – både næringsbygg, kjøpesentre og eneboliger, sier Trond Svenskerud, adm.dir. i Belfor.

– Våre team har jobbet på skift gjennom helgen for å stabilisere situasjoner og hindre sekundær­skader. For mange er det akuttfase-arbeidet som avgjør om verdiene kan reddes, sier han.

 

Kvinne som monterer utstyr for vannsug i flomskadet butikk
Montering av slangeutstyr i kjøpesenter for å suge opp flomvann etter stormen «Amy».

Vannfylte kjellere og storm­skadde hjem

Teknikere måler fukt bak vegger i butikk­fasader, mens andre lag arbeider i vannfylte kjellere og storm­skadde hjem, mange steder på Østlandet.

På Sørlandet har vinden felt trær over hus og ført til lekkasjer i eldre tak­konstruksjoner. I mange tilfeller er det kombinasjonen av vind og vann som har skapt størst utfordringer.

– Vi ser at klima­endringene gjør hendelsene mer komplekse. Det er ikke lenger bare flom eller bare storm. Det er begge deler samtidig, sier Tom-Vegard Skjerpan, kvalitets- og markeds­leder i Recover.

– Teknisk sett krever dette en helt annen beredskap på både maskiner og personell. Våre folk må beherske både bygg­teknikk, fukt­teknikk, brann og elektro for å gjøre riktig vurdering raskt, sier han.

 

To menn som legger ut presenning for å beskytte møbler i en bolig med vannlekkasje
Presenning legges ut for å beskytte møblene mot ytterligere vannskade.

Teknologi og fag­kompetanse avgjør

Skade­begrensning handler ikke lenger bare om pumper og vifter. Digitale måle­instrumenter, sensorer for luftfukt og materialfukt, og sanntids­rapportering til forsikrings­selskapene gjør arbeidet mer presist – og dokumentasjonen mer etterprøvbar.

Målinger dokumenteres digitalt, og prosjekt­ledere kan følge tørke­prosessen time for time på avstand. Flere selskaper benytter nå egne droner og termo­grafiske kameraer for å identifisere lekkasje­punkter uten å rive konstruksjoner.

 

– Et tidsskille for bransjen

I NHO Service og Handel følger bransje­foreningen Drift og Service utviklingen tett.

– 5500 skader etter ett uvær viser at vi må tenke samfunns­beredskap, og ikke bare forsikring, sier Jorulf Brøvig Silde, bransje­direktør i NHO Service og Handel.

– Skadebegrensnings­bransjen er blitt en del av total­beredskapen i Norge. De er blant de første inn etter nød­etatene, og jobber for å sikre verdier, helse og infra­struktur. Samtidig viser dette behovet for kompetanse og kapasitet i møte med flere ekstremvær i årene fremover, sier han.

 

Mann i lift inspiserer stormskade på hustak
«Amy» ga også vindskader på tak, trær og bygninger.

Økende press på kapasitet

Både Recover og Belfor opplyser at de har hentet inn ekstra mannskap fra andre regioner for å håndtere oppdrags­toppen.

– Vi ser at periodene mellom hendelsene blir kortere, sier Trond Svenskerud i Belfor.– Der vi tidligere snakket om én stor hendelse i året, får vi nå flere, med større geografisk spredning. Det stiller helt andre krav til plan­legging, utstyr og bemanning.

Ifølge forsikrings­bransjen kan total­summen etter Amy passere flere hundre millioner, men tallet på skader forteller bare én del av historien. Flere hundre bygg må følges opp i måneder framover for uttørking, sanering og rehabilitering.

 

Mann fra Recover med vannsuger, på vei inn i en bolig for å fjerne vann fra kjeller
Boliger har fått vanninntrengning i kjeller og/eller gjennom skade i tak.

En ny normal

Bransjen peker på at ekstrem­været Amy føyer seg inn i rekken av stadig hyppigere hendelser.– Vi må bygge et system som tåler dette. Det gjelder både beredskaps­organisering og samarbeid mellom offentlig og privat sektor, sier Silde i NHO Service og Handel.

– Når samfunnet snakker om klima­tilpasning, må skade­begrensning være en del av løsningen – ikke bare oppryddingen, slutter han.

Kilde: Jobber nå døgnet rundt (NHO Service og Handel)

 

 

Tre som har veltet ned på et hustak
Også trær og greiner har skadet eiendom og biler under stormen.

 

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Her kan du melde deg på vårt gratis nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS