Snakkeboble
Lederartikkel Renholdsnytt:

Må ha tro på produktet

Renhold på dagtid er ikke bare et praktisk grep. Det kan bli en nøkkel til å sikre fremtidens arbeidskraft.

Publisert

Med 700 000 personer på vei ut av den norske arbeids­styrken innen 2050, må også renholds­bransjen tenke nytt. Prosjektet Ren Tilstedeværelse, et samarbeid mellom Norsk Arbeidsmands­forbund og NHO Service og Handel, jobber for å løfte renholderes status og flytte mer av renholdet til dagtid.

Men selv om «alle» gode krefter er enige om de mange fordelene, må ideen like fullt selges inn. Som prosjekt­leder Jon Samuelsen sier: «Har man ikke selv tro på produktet, kommer man ingen vei.» Derfor er salgsleddet avgjørende. De må kunne formidle fordelene: tryggere og bedre arbeidsmiljø, mer fleksible arbeidstider og økt nærvær.

Trondheim kommune har hatt dagrenhold i over 20 år. Resultatet? Mer dialog, bedre tilpasning og lavere turnover. Også If forsikring har gode erfaringer. De har innleide, men faste renholdere på dagtid. Det gir trygghet og stolthet.

Utfordringer finnes, men med god plan­legging og god dialog med kunden, kan gevinsten bli stor. Renholdere får bedre balanse mellom jobb og fritid, og arbeids­givere blir mer attraktive.

Tiden inne for å utfordre innkjøpere både i det offentlige og det private. Kundene er positive, men det krever at vi tror på produktet og tør å stå for det.

 

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Her kan du melde deg på vårt gratis nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS