operaen_bredde

Bra inneklima god akustikk

Inneklimaet i operaen fungerer som det skal: Luftfuktigheten bærer lyden.

Publisert

De to firmaene ÅF-Consult og Erichsen & Horgen har arbeidet med inneklimaet i den nye operabygningen, og får ros for arbeidet de har gjort, skriver Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF).

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Små dråper i lufta

Rådgiver John Emil Nordhagen sier til tidsskriftet Astamaallergi at den største utfordringen har vært ventilasjon og luftfuktighet.

- På scenen og i orkestergraven er fuktighet den store utfordringen. På grunn av sangerne og instrumentene må det være rikelig med luftfuktighet. Denne blir tilført via ventilasjonsluften i ørsmå dråper og fordeler seg rundt i rommet, forteller han.

Fuktighet - en balansegang

Utfordringen består i å ha høy nok fuktighet uten at det blir kondens i taket, slik at fuktskader unngås.

- Egentlig er det en umulighet, men vi klarte å løse problemet med isolasjon og membraen, avslører Nordhagen.

Bedre pust

Sangeren Lena Petterson merker at det er mye bedre å synge her, enn i den gamle operabygningen.

- Fuktigheten bærer lyden. I Storgata fantes det så å si ikke noe inneklima, så dette er en helt annen verden. Etter bare noen måneder merket jeg forskjell på pusten, sier hun.

Konstruksjonene av mange rom inne i Operan innebære at rom er bygd inne i rom, som er slags boks-i-boks. Gulvene er lagt på flytende materiale som ikke bare fjerner støy, men også vibrasjoner, skriver RIF.

Les mer om arbeidet med inneklimaet i Operaen her

"
Powered by Labrador CMS