Kampen om kompetente medarbeidere er tøff. Enkelte virksomheter har til og med opplevd å miste sin nye medarbeider før vedkommende skulle hatt sin første arbeidsdag.

Mange svikter når de rekrutterer

En ny rapport fra HR Norge viser at mange selskaper har sviktet nye ansatte som begynner rett på hjemme­kontor. Resultatet kan bli at den nyansatte slutter igjen.

Publisert

Artikkelen er skrevet av journalist Ole Peter Galaasen i Simployer:

.

Kampen om kompetente medarbeidere har aldri vært tøffere. Samtidig har mange byttet jobb under pandemien. Forventingene til ny arbeids­giver er høye, og flere virksom­heter har erfart at de har hatt for dårlige rutiner ved nyansettelser.

Den ferske Onboarding­rapporten 2022 fra HR Norge viser at oppfølging av nyansatte under pandemien har sviktet og at mange har fått redusert innføring i bedrifts­kulturen på den nye arbeids­plassen.

I artikkelen «Hilde fikk lederstilling. Men rett før hun skulle begynne, sa hun opp» i VG+ beskriver en nyansatt hvordan en dårlig onboardings­prosess kan oppleves:

«Etter at kontrakten var skrevet, hørte jeg ikke et pip fra min nye arbeidsgiver. Det ble stille fra dem, og det gjorde at vi ikke knyttet bånd. Jeg møtte noen som viste stor interesse for meg, og de tilbød meg en stilling jeg valgte å takke ja til. Det hadde jeg aldri gjort hvis den første arbeids­giveren hadde gjort en innsats og knyttet meg til seg»

Må tilpasse onboarding for hjemme­kontor

Pandemien legger fortsatt begrensninger på arbeidslivet og mange nyansatte vil ha sin første arbeidsdag på hjemme­kontoret. Dette gjør at grundig og systematisk onboarding er en forutsetning for at nyansatte får en god overgang til den nye arbeids­plassen.

– Uavhengig om den nyansatte befinner seg på hjemme­kontor eller fysisk på kontoret, bør virksomheter tilby et godt skredder­sydd onboardings­program som sørger for en god og varm velkomst, sier Fam Manson, rådgiver i Simployer.

Hun har lang erfaring innenfor HR, med vekt på rådgivning og formidling mot ansatte i organisasjonen.

Enkle grep for bedre onboarding

Manson mener onboardings­programmet bør sikre involvering, introduksjon og sosialisering på samme måte på hjemme­kontoret som om det hadde skjedd på kontoret.

– Det er viktig å være oppmerksom på at en ikke bør lage snarveier eller forenkle prosessen når den gjøres på hjemme­kontor. Det er minst like viktig, om ikke enda viktigere, å sørge for å ivareta nyansatte på hjemme­kontoret, sier hun.

Her er noen av Mansons tips for beste praksis for preboarding og onboarding:

  • Sørg for at den nyansatte har innloggings­informasjon for nødvendige program før oppstart
  • Sørg for at alt er klart for et digitalt oppmøte til relevante møter for den nyansatte
  • Tilby den nyansatte relevant kursing eller sertifiseringer før oppstart
  • Inviter den nyansatte på faglig arrangementer og sosiale sammen­komster der det føles naturlig
  • Sørg for å sende ut informasjon til resten av virksomheten gjennom intra­nettet om at dere har fått en ny ansatt
  • En leder bør kalle inn til alle nødvendige møtepunkt med den nyansatte med en detaljert agenda, slik at dette er klart og forutsigbart i kalenderen

Les mer om beste praksis for onboarding på hjemmekontoret (Simployer)

Gratis guide til effektiv onboarding av nye ansatte (Simployer)

Kilde: Ny rapport: Derfor sviktet onboarding under pandemien (ekstern link til Simployer)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Last ned bladet

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS