Snakkeboble
Lederartikkel Renholdsnytt:

Fremtidens renhold – en lukket klubb

Lederartikkel: Robot­vaskere, sensorer og auto­matiserte løsninger lover effektivitet og kvalitet, men for hvem? Jo, de største private aktørene.

Publisert

Lederartikkel fra Renholdsnytt nr. 6/2025.:

 

De mindre er tvunget til å ta så lave timepriser at de settes på sidelinjen. Konkurransen er knallhard og marginene små. Og de kan bare glemme strategiske partnerskap der kunde og byrå utvikler tjenester til gjensidig nytte.

I kommuner og fylkes­kommuner kuttes det ikke akkurat med silke­hansker for tiden. Tradisjonelt har mange av dem ligget langt fremme å investere og få til effektivisering, men nå frykter de – enda mer enn før – for hvordan budsjett­kuttene vil kunne svi fremover.

Resultatet kan bli en todeling: De store selskapene tar de lukrative kontraktene og bygger videre på sin teknologiske fordel, mens resten blir sittende fast i en virkelighet der «billigst» trumfer «bra».

I en av kronikkene denne gang påpeker Jannike Thomassen på en fortreffelig måte hvordan pris er avgjørende for de aller fleste kunder. Hun er salgssjef i Eurox Renhold og merker hvordan enkelte konkurrenter opererer med timespriser som ikke henger på greip.

Når de seriøse aktørene må konkurrere mot andre som verken betaler lovfestet tarifflønn eller andre obligatoriske tillegg, blir det lite rom for å legge hundre­tusener av kroner på bordet for å få en fancy robot.

Hvis vi ønsker oss en bransje som utvikler seg i sin helhet, og ikke bare en håndfull giganter som drar fra, må vi stille oss spørsmålet: Hvordan kan alle få tilgang til innovasjonene?

 

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Her kan du melde deg på vårt gratis nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS