Det er behov for ny kompetanse i fasilitetsyrkene. Ikke minst gjelder det innenfor renhold med stadig ny teknologi i form av maskiner, utstyr og muligheter rundt bruk av kunstig intelligens, skriver Rigmor Lukkassen, avdelingsleder for renholdsavdelingen ved Oslo Universitetssykehus.
Foto: Kathrina Chamberlain, Oslo Universitetssykehus
Livslang læring gir økt livskvalitet
Kronikk: Livslang læring og kompetanseutvikling mener jeg er veien ut av både sykefravær og merkelappen «lavstatusyrke». Økt kompetanse og livslang læring er en sikker vinner både for bedrifter, samfunn og individ.
Kronikken
er skrevet av Rigmor Lukkassen, FM-emnestudent på Pedagogisk ledelse
og ressursutvikling innenfor fasilitetsstyring ved
Handelshøyskolen OsloMet. Lukkassen jobber til daglig som
avdelingsleder for renholdsavdelingen ved Oslo
Universitetssykehus.
Ved
å få godkjent kompetanse i arbeidslivet som formalkompetanse
vil det resultere i bedre kvalitet, høyere status, lønnsøkning
og økt livskvalitet. Det kan bety slutten for doble
arbeidsforhold for å få en levedyktig lønn for
medarbeidere i FM-yrkene.
Fasilitetsyrker
I den globale standarden
defineres fasilitetsstyring som «ledelsesfunksjon i en
virksomhet som understøtter mennesker, sted og prosess med det
formål å forbedre menneskers livskvalitet og produktivitet til
kjernevirksomheten innenfor et bebygd område» (NS-EN ISO
41011:2018).
Når man snakker om
medarbeidere innenfor typiske fasilitets-/FM-yrker, så menes
det gjerne renholdere, portører, kjøkkenmedarbeidere og ulike
yrker innenfor eiendomsdrift. Mange av dem omtales ofte som
ufaglærte yrker og oppfattes som lavstatusyrker.
Det er jo en stor
feiltolkning, siden renholdsoperatøren, portøren,
ernæringskokken og byggdrifteren / tømreren og andre,
alle er i yrker med tilbud om fagbrevkompetanse som krever
grunnleggende ferdigheter i språk, i det å kunne regne og
å ha digitale ferdigheter i tillegg til kompetanse i de
konkrete målene fastsatt for det enkelte fagbrev.
Mange medarbeidere i
disse yrkene har likevel i dag doble arbeidsforhold, siden
lønnen ofte ligger lavere enn gjennomsnittlig inntekt i Norge.
Partssamarbeid for kompetanseutvikling
i arbeidslivet
Regjeringen
har satt ned et utvalg i samarbeid med arbeidsgiver- og
arbeidstakerorganisasjonene. Det er jobbet frem en omfattende
plan for kompetanse i NOU 2025:01 Felles
ansvar, felles gevinst – Partssamarbeid for kompetanseutvikling
i arbeidslivet som foreslår
målrettete tiltak for kompetanseutvikling i arbeidslivet. Den
nye kompetanseplanen foreslås å ha perspektiv på ti år og
inneholde mål, prioriteringer og opptrappingsplaner for hvert
fjerde år.
Målet, slik jeg leser
NOU-en, er å få livslang læring og kompetanseutvikling inn i
arbeidslivet.
Det er anbefalt at kravet
om realkompetanse endres for mange studieretninger og
formalkompetanse med alder og yrkeserfaring, kan
sidestilles. Dette gjør det mer tilgengelig for medarbeidere med
flerkulturell bakgrunn som kan mangle formalkompetanse.
Eksamen for å oppnå kompetansebevis kan gjennomføres
praktisk/muntlig i enkelte tilfeller.
I praksis ville det
som foreslås i denne NOU-en blant annet innebære at alle
medarbeidere får en mulighet til kompetanseutvikling på
arbeidsplassen.
For det foreslås å lage
et helhetlig system som dokumenterer kompetanse man har opparbeidet
på arbeidsplassen. Samtidig som denne kompetansen blir verdsatt
og får betydning.
Det vil jo si at
bedriftsintern kompetanse også vil bety høyere lønn for den
enkelte medarbeider og at denne kompetansen likestilles med annen
formalkompetanse. Det er også snakk om et finansieringssystem
slik at bedrifter blir subsidiert med midler for å være «lærende
bedrifter».
Lærende bedrifter
På sykehus kan for
eksempel en renholder med fagbrev som renholdsoperatør få økt
kompetanse i omgivelser der det produseres medisiner og medisinsk
utstyr.
I disse rommene skal
man fjerne partikler man ikke kan se.
Medarbeider må
sertifiseres til å utføre oppgaver i «rene rom», altså rom med
høye krav til renhet. Dette er et fagområde i vekst som krever
kompetanse og målrettet opplæring.
Alle fasilitetsyrker
har behov for god ledelse. Bedrifter bør legge opp til samarbeid med
universitet og høyskoler for kompetanseheving innenfor ledelse
basert på arbeidserfaring hos den som søker opptak.
Bedrifter bør også se
på muligheten til å samarbeide med skoler med yrkesfag og kanskje
tilby hele yrkesklasser praksis som kokker, som
helsefaglærlinger eller innenfor byggfag. Dette, mener jeg, er
også en utmerket måte å sikre rekruttering til bedrifter i de
mange fasilitetsyrkene.
Det er behov for ny
kompetanse i fasilitetsyrkene. Ikke minst gjelder det innenfor
renhold med stadig ny teknologi i form av maskiner, utstyr og
muligheter rundt bruk av kunstig intelligens. Det kan være at
fremtidens renholdere er ingeniører og kan kalles «RENgeniør».
Bedrifter
bør legge en plan på hvordan kompetansen kan utvikles blant sine
medarbeidere. Det er en del av våre medarbeidere som har
gjennomført hele eller deler av f.eks. en ingeniørutdanning
i hjemlandet uten at denne har blitt godkjent i Norge. Ved å ha
individuelle kompetanseplaner kan man da som leder se hva den
enkelte mangler for å få godkjent utdanningen og tilrettelegge
for det i bedriften.
På den måten kan
fasilitetsyrkene oppnå mer målrettet kompetanse som er
tilpasset de ulike bedriftene gjennom økt kompetanse og muligheter
på arbeidsplassen. Det er også en gyllen mulighet til å
utvikle medarbeiderne man allerede har, i retning av bedriftens
kompetansebehov. Det er også meget mulig at man også oppnår
mer tilfredse medarbeidere som trives bedre på jobben.
Man definerer ofte læring
som tilegnelse av kunnskap og ferdigheter som gir varig endring
i holdninger og atferd. Læring gir mestring og stolthet over eget
fagområde som igjen fører til økt yrkesstolthet.
Livskvalitet
Utvalget som la frem
nevnte NOU 2025:1 ønsker å legge til rette for kompetanseutvikling
gjennom hele yrkeslivet. Den enkelte medarbeider kan på den måten
få en karrierestige på arbeidsplassen der det legges til
rette for ulike former for karriereveier og valgmuligheter.
Satsning på økt
kompetanse i bedriftene vil også bidra til mer interessante
arbeidsoppgaver, som igjen kan medvirke til økt trivsel og et
redusert sykefravær. Et redusert sykefravær bidrar i sin tur
til bedre kvalitet på tjenestene og produktene i den enkelte bedrift
og lavere kostnader i form av økt tilstedeværelse.
I sum bidrar dette til
bedre helse og økt livskvalitet. Det er sosial bærekraft!
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.
Bestill abonnement