Noen av vårens FM-emnestudenter på studiebesøk hos Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS). Fra venstre: Bjarte Nygård (DSS), Cathrin Hansen Jakobsen, Kristoffer Marcussen, Monica Nicholls, Janne Lone, Melissa Pettersen og Paulo Ruvina (DSS).Ellen Nygard
Godt i gang ved OsloMet
Ved OsloMet er renholdsledere og studenter nå godt i gang med vårens emne i fasilitetsstyring – for å hente det beste ut av sine medarbeidere.
Artikkelen er skrevet av Ellen
Nygard, som er universitetslektor ved OsloMet og emneansvarlig
for emnene i Facility Management:
Annonse
Da er vi godt i gang med vårens
FM-emne: BALV3700 Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innen FM.
Det er fjerde gangen emnet tilbys denne
våren. Denne gangen er det om lag 20 studenter tilmeldt emnet. Tre
av studentene har valgt dette emnet som ett av sine valgfrie emner på
Årsstudium i organisasjon og ledelse her på Handelshøyskolen
OsloMet.
Resten av FM-emnestudentene er
enkeltemnestudenter som studerer dette emnet ved siden av jobb
som leder eller aspirerende leder for servicemedarbeidere. Min
foreløpige oversikt er at mange av disse deltidsstudentene fra
arbeidslivet leder faglærte og ufaglærte renholdere.
På begge FM-emnene vi tilbyr her ved
OsloMet, har vi kapasitet til å ta imot 60 studenter. På vårens
FM-emne er det med andre ord et stykke igjen dit.
Jeg har forsøkt å forstå hvorfor
ikke dette emnet har like mange søkere fra arbeidslivet som høstens
FM-emne. Jeg vil jo påstå at vårens FM-emne – Pedagogisk ledelse
og ressursutvikling innen FM – både er meget relevant og
nyttig for ledere med ansvar for å gi servicemedarbeidere en
tilpasset opplæring både i fag og tjenesteproduksjon, i
tillegg til kunnskap om det å lede et livslangt læringsarbeid for
servicemedarbeidere i offentlig og privat sektor i FM-bransjen.
Søknadsfristene
Jeg tror forklaringen er at
søknadsfristen for opptak på vårens FM-emne både er lagt til
den travle førjulstiden og litt inn i det nye året samt at den er
atskillig kortere enn søknadsfristen til høstens FM-emne. I
tillegg har søknadsfristene vært bortgjemte på landingssiden
som FM-emnene har på nettsiden til OsloMet.
Nå på nyåret er heldigvis
landingssiden oppdatert, med en tydelig overskrift over hvor man
skal gå inn for å finne søknadsfrister og opptakskrav. Jeg
håper det vil hjelpe på antall søkere til FM-emnene, og ikke minst
slik at vi slipper å skuffe motiverte ansatte i arbeidslivet, som
har bestemt seg for å studere disse emnene ved siden av jobb, fordi
søknadsfristen ble litt glemt av.
Søknadsfristen for høstens FM-emne –
FM i organisasjoner – er fom. 5. mai tom. 20. august.
Undervisningsstart er i uke 36.
Søknadsfristen for vårens FM-emne –
Pedagogisk ledelse og ressursutvikling innenfor FM – er
fom. 1. desember tom. 20. januar. Undervisningsstart er i uke 5.
Dessverre måtte
studieadministrasjonen i år avvise kvalifiserte søkere til
vårens FM-emne siden søknadene kom senere enn 20. januar. Jeg håper
at samtlige av disse søker igjen og at nye søkere også lett kan
orientere seg om opptakskrav og søknadsfrister på landingssiden
vår.
Undervisningsformer
Undervisningen er først og fremst
nettbasert. Dette for å imøtekomme behovet for emnene også
hos deltidsstudenter bosatt over hele landet.
På hvert emne legger vi likevel opp
til inntil to fysiske samlinger på campus i Oslo, alltid påkoblet
et tilbud om studiebesøk. Slike fysiske samlinger er viktige for å
gi studentene mulighet til å skape seg et faglig nettverk seg
imellom. Studiebesøkene er lagt opp slik at budskap behandlet i
forelesninger og pensum skal få konkret kobling til det
virkelige livet i bransjen, og problemstillinger som ledere
reelt jobber med.
For et par uker tilbake la vi
studiebesøket til Departementenes sikkerhets- og
serviceorganisasjon (DSS) hvor lederne Paulo Ruvina og Bjarte
Nygård tok imot oss.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.