Lederartikkel

Snakkeboble
Lederartikkel Renholdsnytt: Behovsprøv renhold, behovsstyrt renhold, datastøttet renhold, datastyrt renhold. Kjært barn, mange navn.

Når behovene sjefer

Når målet er å redusere utgiftene til renhold og vi har tatt i bruk alle triksene i boka, hva da? Det lyder besnærende å kutte i frekvens og rengjøre etter behov, men hvordan vet vi hva som er «bra nok»?

Publisert

Jeg har skrevet så mange spalte­metere om digitale sensorer at jeg har glemt hvor og når den elektroniske tids­alderen startet. Selve tanke­gangen om å rengjøre etter behov har dessuten vært med oss siden INSTA 800 så dagens lys – og sikkert også mye tidligere.

Jeg skal ikke dvele ved oppstarten. Den kan andre uendelig mye mer om enn jeg. Selv har jeg vært så heldig å kunne stå på sidelinjen og observere hvordan teknologi modnes i bransjen. Se hvordan dyktige renholds­ledere øyner muligheter, og hvordan organisasjoner evner å omstille seg.

For intet kommer ikke gratis. Det tar tid å få en hel organisasjon til å bli god på ny teknologi. Én av utfordringene ved å gå over til behovs­prøvd renhold, er å vite hva som er «bra nok». Poenget med renhold er ikke aktiviteten rengjøring, men resultatet reint, som «Fenriken» sier det så treffende.

Det finnes mange metoder for å måle rengjørings­resultat. Glans­målinger, stryke­prøver, bakterie­sjekk, friksjons­målinger, … Noen er hø­yaktuelle på visse lokasjoner, men vi kan vel enes om at måling av innen­dørs svevestøv alltid vil være relevant alle steder.

Det vi trekker inn i snuta er jo svevestøv, ikke støv som koser seg i ro på en flate. Selv om det ene har en for­kjærlighet for å bli til det andre, og motsatt, så er det støv i sin svevende tilstand som krøller med luft­veiene våre.

Måling av svevestøv er altså en indikator på hvor godt vi rengjør. Bærum kommune er én av dem som nå har flere års erfaring med støv­sensorer. Da har klart å holde mengden sveve­støv på samme nivå (egentlig litt redusert), selv om de tok ned frekvensen med 40 prosent. På side 12 kan du lese mer om tiltak de gjorde for å klare dette.

(Dette er en leder­artikkel hentet fra Renholdsnytt nr. 4/2025 – se innholds­fortegnelse her)

 

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Her kan du melde deg på vårt gratis nyhetsbrev

Powered by Labrador CMS