Vaskedame cb532344 S

Introduksjonen er viktig for arbeids­miljøet

Den første dagen på jobben skaper sine inntrykk, akkurat som hele den første tiden på en ny arbeids­plass. Arbeids­givere har derfor mye å vinne på å lage en god velkomst for nye med­arbeidere – og for med­arbeidere som har vært lenge borte.

Publisert

Gi dine nye med­arbeidere en god intro­duksjon på sin nye arbeids­plass. Ill.foto av renholder: Yay

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Velkomsten er en god investering for alle parter.

Den gir nye medarbeidere en mulighet til å komme raskere inn i jobben og samtidig få informasjon om eventuelle farlige forhold, om arbeidsmiljøet og om regler og rutiner.

En god intro­duksjon gjør også at medarbeideren raskere blir en del av den sosiale sammenhengen på jobben.

Intro­duksjonen sikrer at medarbeideren får de kunnskapene som trengs for å gjøre jobben på en sikker og god måte, og forstår sin del av helheten. Arbeidsgiver bør derfor unngå å utsette introduksjonen «til senere».

Start tidlig

Et godt tips er å begynne å tenke på introduksjonen allerede i jobb­intervjuet. Det er der jobbsøker og arbeidsgiver får sitt første bilde av hverandre.

Når arbeids­kontrakten skrives, kan intro­duksjonen fortsette, og når den nye medarbeideren har sin første arbeidsdag, har han eller hun kanskje allerede fått informasjon om alt fra selve virksom­heten til hvordan logge seg inn på intranettet – og kanskje fått være med på en sosial tilstelning eller et arbeidsmøte.

Kanskje bør du utnevne en fadder som kan hjelpe den nye i gang med praktiske ting.

Ikke glem det som tilsyne­latende er småting: Pleier kollegaene å kjøpe mat i kantinen eller har de med niste? Hvilke kleskoder gjelder? Hvordan reserverer vi møterom? Hvordan fungerer kopimaskin og printere? Også slike detaljer påvirker om den nye med­arbeideren føler seg fortrolig med på den nye arbeids­plassen.

Gjelder ikke bare nye

Prinsippet gjelder ikke bare ved nyansettelser, men også for medarbeidere som av en eller annen grunn ikke fysisk befinner seg på arbeids­plassen.

Det kan være foreldrepermisjon, langtidsfravær eller for den saks skyld arbeids­takere som midlertidig har sin arbeidsplass langt avgårde.

Det er en god idé å ha regelmessig kontakt med arbeids­takere som ikke ses til daglig.

Lag din egen sjekkliste

Som arbeidsgiver bør du tenke gjennom hva en intro­duksjon skal bestå av. Noe kan være standard, mens noe bør skreddersys for den aktuelle medarbeideren.

Introduksjonen vil også avhenge av om det dreier seg om en nyansettelse, foreldreperm eller sykefravær.

Kanskje kan personal­avdelingen, verne­ombudet eller en arbeids­taker­organisasjon gi deg nyttige innspill.

Nedenfor er forslag til en sjekkliste for gode intro­duksjoner. Finn ut om disse punktene passer for deg, om noen er irrelevante eller om du bør lage nye.

Før den første dagen

Send (e)post til den nye medarbeideren og informér om hvordan introduksjonen vil foregå, hvem som er ansvarlig for hva, hva som er den nyansattes ansvar og hvem som er fadder.

Invitér den nye på eventuelle sosiale tilstelninger.

Fiks alt det praktiske, som rettigheter, nøkler, datamaskin, telefon og blomster på bordet.

Den første dagen

Sørg for at nærmeste leder eller fadder kan ta imot, og at den nye vet hvem han eller hun kan spise lunsj med, og når.

Del opp resten av introduksjonen i tidsblokker, f.eks. første dagen, første uken og første måneden.

Fastsett cirka-tidspunkt for introduk­sjonens slutt, f.eks. seks måneder etter første dag.

Sortér innholdet i introduksjon i «ting som skal gjennomføres» og «ting som skal informeres». Utpek ansvarlige for hvert punkt.

Den første uken

Informér om bedrifts­helse­tjeneste, sykemelding, arbeidstider.

Omvisning på arbeids­plassen og hilse på kollega X, Y og Z.

Ordne med kontakt­opplysninger for nære medarbeidere.

Informér om virksomheten, kunder, organisering, retnings­linjer.

Informér om arbeids­plassen, interne systemer, hvilke tjenester admini­strasjonen tilbyr, samt kleskoder, møtekultur og kommuni­kasjons­veier.

Informér om risiko og sikkerhet, som vernetøy, personlig verneutstyr, håndtering av farlig utstyr og psyko­sosialt arbeidsmiljø.

Den første måneden

Gi opplæring i visse arbeids­oppgaver.

Gjennomfør møter med andre relevante ledere.

Informér om virksomheten, f.eks. om kunde­under­søkelser.

Følg opp

Ha regelmesige samtaler mellom leder og medarbeider, iallfall det første halvåret.

Kilde: Introduktion en viktig arbetsmiljöfråga

Powered by Labrador CMS