sint leder

Lær deg å kommunisere

Når synspunktene spriker og vi dessuten tolker feil, kan det skape vansker for god kommunikasjon. Prøv da å bli enige om hva situasjonen egentlig dreier seg om. Så blir det lettere å gå videre for å løse utfordringen.

Publisert

Sørg for at du forstår hva den andre mener og hvorfor, selv om du ikke er enig. (Ill.foto: Colourbox.com)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

All god kommunikasjon starter med evnen til å kunne lytte. Avfinn deg med at andre mennesker kan ha andre betraktninger og at ditt eget synspunkt ikke generelt er det eneste rette.

Hvis du lytter til andre mennesker på en måte som gjør at du ikke forstår det personen mener, både med fornuft og empati for den andres oppfatning, vil du heller ikke klare å ta stilling til det personen sa. Da tar du bare stilling til din egen misforståelse.

Begge bør iblant ta et hvileskjær og spørre om den andre parten har forstått hva jeg selv mener. Be personen gjengi sin forståelse av det jeg sa. Ofte har ikke folk forstått, selv om de sier «ja» eller nikker.

Hvis det allerede ligger en uenighet i bunnen, bygger vi raskt opp et bilde av at saken ikke er løsbar. Det fører tidsnok til at partene går i skyttergravene. Formulér tydelig de utfordringene som må løses.

Dette er de viktige ingrendiensene i god kommunikasjon:

1 Lytt og forstå hvorfor den andre parten mener som hun/han gjør, selv om du ikke er enig.

2 Forsøk å se helheten og spør når du ikke forstår.

3 Gå tilbake til den opprinnelige utfordringen og forsøk å finne en løsning som er akseptabel for alle involverte.

4 Vær oppriktig med både det du er overbevist om og det du tviler på.

Les hele saken: Lär dig kommunicera (Arbetsliv)

Powered by Labrador CMS