Leverandører som ønsker å merke produktene sine med NAAF og Svanemerket, må betale for det. Er de merkede produktene dermed bedre enn produkter uten slike kvalitetsmerker?
Det finnes veldig mange ulike merkeordninger både for mat og for andre forbrukervarer som lys, tekstiler, elektronikk, byggevarer og mye annet.
Nettstedet Dinside.no stiller nå spørsmål ved om hva det egentlig betyr at produkter er merket med for eksempel NAAF eller Svanemerket.
Sier et manglende merke noe om produkter som ikke har disse merkene?
«Svanemerket» er Nordens offisielle miljømerke, sammen med miljømerket Blomsten. «Anbefalt av NAAF» er merket til Norges Astma- og Allergiforbund. For begge merkeordningene er det en kostnad ved innmelding pluss en årsavgift som avhenger av omsetningen av produktet.
I følge Dinside.no er det i hovedsak aktørene selv som henvender seg til NAAF eller Svanemerket for å innmelde sine produkter i ordningen. Hos Svanemerket jobber to av ca. 30 ansatte for å få flere produsenter til å svanemerke produktet sitt, mens hos NAAF skjer dette nesten utelukkende etter henvendelse fra aktørene.
Merkene forteller oss derfor at produktene har bestått visse kvalitetskrav hos merkeleverandøren, og at aktøren selv har tatt initiativ til og ser seg villig til å betale for tjenesten.
Det er ikke nødvendigvis forbundet med allergi- eller helserisiko å bruke produkter som mangler slike miljøstempler, for etter lovgivningen skal de fleste forbrukerartikler uansett ivareta den generelle folkehelsen. Det er likevel ikke ensbetydende med at sårbare grupper er spesielt tilgodesett i gjeldende regelverk.