– At så mye som 10 prosent av arbeidsdagen forsvinner i ulike former for tidstyver, er noe overraskende. Her har vi identifisert en mulighet for effektivitetsøkning i det norske arbeidslivet. På den annen side er det ikke realistisk å forvente 100 prosent effektivitet hver dag. For eksempel er mange av avbrytelsene fra kolleger ikke annet enn nødvendig informasjonsoverføring og kulturbygging, sier konsernsjef i ManpowerGroup, Maalfrid Brath, i en pressemelding.
Misforståelser og tekniske utfordringer
" De viktigste tidstyvene er å bli avbrutt i arbeidet for ofte og ulike typer tekniske problemer, fulgt av misforståelser og utydelig kommunikasjon, samt flaskehalser som oppstår fordi man må vente på at andre gjør sin jobb før man kan gjøre sin egen. Høyt opp på lista over tidstyver kommer også dårlig ledelse. – Her er det forbedringspotensiale. Misforståelser kan unngås ved tydeligere kommunikasjon og utsjekk av hvordan man har oppfattet den aktuelle situasjonen. Dette er særlig en oppfordring til ledere om å være tydelige på hva som forventes og hvordan oppgavene er tenkt løst. Undersøkelsen viser at der tidstyvene er dårlig ledelse og uklare retningslinjer, er også motivasjonen lavere, sier Brath. Tidstyvene er bransjeuavhengig, men det er de yngste som opplever at de oftest har tekniske problemer. Det kan ha sammenheng med at yngre ansatte har høyere krav til hvordan teknologien bør fungere. Les mer her.