
OSL: Ekstra høyt fokus på alle berøringsområder
På landets største lufthavn rengjøres ofte berørte flater jevnlig gjennom dagen for å forebygge smittespredning.
Renholdsnytt har spurt ulike norske virksomheter i ulike bransjer, der en fellesnevner er at mange mennesker ferdes, om de har iverksatt ekstra renhold for å begrense spredningen av det nye koronaviruset.
Bakgrunnen er at mange virksomheter på sine nettsider gir råd om hvordan deres kunder bør forholde seg, mens det er få som beskriver hva de selv gjør for å begrense smitte – sett fra et rengjøringsståsted.
Vi tror selvsagt ikke at virksomhetene ligger på latsiden med renholdet, og utfordret dem til å beskrive sine tiltak.
Her er svaret fra Ranveig Hermundstad, Kvalitetscontroller ved Avdeling Passasjer og Security, Avinor Oslo Lufthavn:
Vi følger FHI sine anbefalinger. Det vi gjør i disse tider, er ekstra fokus på daglig renhold på berøringsområder som lysbrytere, dørhåndtak, dørblader, armlener, kraner og nedspylingsknapper på toaletter etc.
Dette gjøres jevnlig gjennom dagen, opptil flere ganger, for å forebygge smittespredning.