
Renhold fortsatt under lupen
Arbeidstilsynet vil i 2018 fortsette – og øke – sin nasjonale satsing på blant annet renholdsbransjen.
Arbeidstilsynet har prioritert tilsyn og veiledning i renholdsbransjen siden 2013 og vil videreføre disse aktivitetene i 2018-2019.
Tilsynet begrunner sin avgjørelse slik: Renholdsbransjen har store utfordringer når det gjelder lønns- og arbeidsvilkår, HMS-standarder og arbeidstid. Dette viser både Arbeidstilsynets erfaringer fra satsingen i renholdsbransjen fra 2013 - 2017, Arbeidstilsynets analyser av arbeidsmiljø- og helsetilstanden, samt relevant forskning om bransjen.
Renholdsbransjen er blant annet preget av lav organisasjonsgrad, uoversiktlig organisering, utstrakt bruk av underleverandører og høyt innslag av utenlandske arbeidstakere og arbeidsgivere.
Deler av bransjen omfatter useriøse og til dels kriminelle aktører der utenlandsk arbeidskraft arbeider under ulovlige og uverdige lønns- og arbeidsvilkår.
Det er stor «turnover» i bransjen både når det gjelder ansatte og virksomheter og det er en økende andel arbeidstakere som har midlertidige stillinger og deltidsstillinger.
Renholdere er en av de yrkesgruppene som rapporterer om høyest arbeidsrelatert sykefravær.
Det er fortsatt lav kunnskap hos innkjøpere av renholdstjenester om at det er forbudt å kjøpe tjenester av ikke-godkjente renholdsvirksomheter samt manglende kunnskap om pliktene som følger av informasjons- og påseplikten, melder Arbeidstilsynet.
Kilde: Prioriterte aktiviteter for 2018, https://www.arbeidstilsynet.no/nyheter/prioriterte-aktiviteter-for-2018/
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Dette ser tilsynet etter
Aktuelle tema i tilsyn med renholdsvirksomheter er:
Kriteriene for å være en godkjent renholdsvirksomhet
Kartlegging og risikovurdering av arbeidsmiljø
Aktuelle tema i tilsyn med virksomheter som kjøper renholdstjenester: