Klagenemnda for offentlige anskaffelser nyter høy tillit, men en mulig svakhet i undersøkelsen er at den er besvart av meget få leverandører. (Illustrasjon: Colourbox)
Høy tillit til Kofa
En fersk brukerundersøkelse som Kofa har gjennomført, viser at 96 % av de spurte har tillit til klagenemndas avgjørelser.
– Kofa har fått økte bevilgninger fra og med 2017, og er nå i ferd med å utvide fra fem til sju saksbehandlere, opplyser Anneline Vingsgård, direktør i Kofa. (Foto: Kofa)
Spørsmålene ble sendt ut til de ca. 2500 abonnentene på nyhetsbrevet til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa).
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
237 svarte. Ca. 70 prosent var offentlige oppdragsgivere, mens 5 prosent var leverandører. Det er nettstedet anbud365.no som melder dette.
45 prosent mente saksbehandlingstiden for prioriterte saker var passelig eller bedre, mens 19 prosent i liten eller svært liten grad var tilfreds.
Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden for prioriterte saker var i 2016 62 dager. Det betyr at klagenemnda nå er på grensen til å nå sitt mål om to måneders saksbehandlingstid.
Fra Renholdsnytt nr. 1/2017: Når byråer trekkes inn i Kofa-saker, må renholdere leve i uvisshet inntil klagesaker er behandlet.
Hanne Rud i Trygg Renhold A/S er veldig glad for at Kofa finnes, men poengterer at terskelen for å klage ikke bør være for lav. Hun viser til at det skapes mye utrygghet hos renholderne inntil en sak er avjort, noe som føles ekstra unødvendig i saker som avvises av Kofa fordi «klagen klart ikke kan føre fram».