Næringslivet betaler mye til de statlige tilsynene, men dette skaper også forventninger om det som fås tilbake. (Ill.foto: Colourbox)
Betaler mye for bedre tilsyn
Næringslivet betaler to milliarder hvert år for den jobben de offentlige tilsynene gjør, i form av ordinære statlige tilsynsgebyrer, mener NHO Service.
Arbeidsgiverorganisasjonen NHO Service opplyser at gode statlige tilsyn gir et viktig bidrag til et velfungerende næringsliv, utvikling av beste praksis og rettferdig konkurranse.
Samtidig gjør de store beløpene at næringslivet har forventninger til de statlige tilsynene: NHO arbeider for at medlemsbedrifter i større grad skal oppleve kvalitetsarbeid og rettssikkerhet.
Blant annet forventer NHO at tilsynene prioriterer kontroll av virksomheter med høy risiko for alvorlige lovbrudd. Tilsynene bør skal innrettes slik at bedriftene ikke blir unødig forstyrret i driften. Tilsyn som er tyngende for driften skal unngås så langt det er mulig.
Statlige tilsyn skal tilby veiledning om regelverket. Tilsynspersonell må kunne gi enkel veiledning om forståelsen av regelverket.
Tilsynsrapporter skal forelegges bedriften før offentliggjøring. Feil rapporter kan påføre bedrifter et økonomisk tap.
Statlige tilsyn bør også sikte på å forbedre seg over tid. Samfunnet bør få vite hvordan de utvikler seg og presterer over tid.
NHO mener også at statlige tilsynsgebyrer ikke må bli høyere enn de er, dvs. ikke vokse høyere enn en indeksjustering tilsier. Overprisede gebyrer må reduseres.
Kilder:
Bedre tilsyn (NHO Service)
Gode tilsyn (NHO Service)
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Bli kjent med papirutgaven her!
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på