Litt for mange oppgaver som skal gjøres omtrent akkurat samtidig? (Ill.foto: Colourbox)
Hva bør vi prioritere når det er travelt?
Ved å bli enige om hvordan oppgavene bør prioriteres, er det lettere å unngå stress.
Det statlige organet Idébanken har laget en enkel øvelse der målet er å bli enige om hva som er viktigst å gjøre når vi ikke har tid til å gjøre alt.
Øvelsen bidrar til å prioritere, og kan forebygge stress.
Sortér i «kan» og «skal»
Noen oppgaver er viktigere enn andre for at vi skal få løst hovedoppdraget vårt. Derfor kan vi sortere oppgaver slik:
Skal-oppgaver er det vi må gjøre. Disse oppgavene er gjerne knyttet til hovedoppdraget vårt, og noe vi ser på som en selvfølge.
Kan-oppgaver er det vi gjerne vil gjøre. Dette kan være oppgaver som ikke haster, og som vi kan gjøre når vi får tid.
«Skal» gir mestringsfølelse
Å skille klart mellom hva som er «kan-oppgaver» og «skal-oppgaver», gjør det enklere å prioritere arbeidsdagen.
Når vi er enige om hvilke oppgaver som må utføres, kan det styrke opplevelsen av å strekke til og gi en mer håndterbar arbeidshverdag.
Øvelsen
Selve øvelsen er enkle å gjennomføre, og forklart på Idébankens nettside:
Hva skal vi prioritere når det er travelt på jobb?
Direktelink: http://www.idebanken.org/kloke-grep/artikler/hva-bor-vi-prioritere-nar-det-er-travelt-pa-jobb
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Bli kjent med papirutgaven her!
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på