Gjennom BOSS Europe har Kenneth Arntzen bidratt til å plassere mange lovende renholdsroboter på det norske markedet. Nå har han takket av etter 15 eventyrlige år i selskapet. Her på messe under Bygg Ren Verdi-konferansen i 2023.Trond Erik Hillestad
En sporhund takker av
Kenneth Arntzen har i en årrekke sporet opp innovasjoner fra den store verden og gjort dem tilgjengelige for den norske renholdsbransjen. Han er vårt Portrett-objekt i det kommende Renholdsnytt nr. 4/24.
–
Du og BOSS Europe gikk hver deres vei på forsommeren. Hva bringer
fremtiden?
Annonse
– Det har vært en del
spennende telefoner, men jeg har ikke landet noe ennå, så jeg er
fortsatt åpen for utfordringer.
– Jeg søker jo hele
tiden etter noe nytt og spennende, og da må man være kreativ. Og
nysgjerrig på hva som skjer.
Et oppkomme av ideer
Opp gjennom årene er det
mange flere enn ham som har markert seg positivt i norsk
renholdsbransje. Men Kenneth er iallfall ikke den som har hengt etter
på nytenking. Selv kan han se tilbake på 15 meget aktive år i
BOSS.
– Det har vært en
fantastisk reise. Kanskje særlig de siste 9-10 årene, der jeg har
spesialisert meg i et nisjemarked.
– Det startet litt med at vi
tok inn i-mop for å utfordre det etablerte. Siden da har vi jobbet
mye med gode kunder og sammen sett på hvordan vi kunne tenke nytt om
renhold.
Kenneth har en bakgrunn
innenfor idrett og lagspill. Det slår gjennom også på jobb.
Han
mener at ingen kan lykkes ved å stå alene. Alle tjener på å dele
kunnskap, og Kenneth har lenge stimulert til samarbeid mellom sine
kunder, også de som er konkurrenter. Gjennom messer, foredrag,
kundebesøk, produktutvikling og besøk til produsenter.
Trolig nok til å skrive en bok, så han nøyer seg med en kort
oppsummering:
– Sammen med kundene
har vi opplevd utrolig mye artig, både innenlands og utenlands.
Opptatt av å se alle
–
Hva har opptatt deg mest i jobben?
– Å ta vare på de
arbeiderne vi har i renholdsfaget, de utøvende operatørene.
Svaret kommer kontant.
Han følger raskt opp:
– For å prøve å gi
dem en best mulig og lettest mulig hverdag, ved hjelp av de
innovasjonene vi kan få til. Renholdere har en belastende hverdag,
så det er viktig at mest mulig blir effektivisert og automatisert.
Samtidig medfører det
visse forpliktelser for den som ønsker å ta i bruk det nye.
– Går man på jobben
og styrer en maskinpark til flere millioner kroner, må man også
oppdatere seg. Det løfter statusen.
– Det å se hvordan alle
aldre og begge kjønn utvikler seg og løfter seg, har vært utrolig
givende. Det er som å være trener for et idrettslag: Lykkes du med
selv bare én person, gir det påfyll i flere måneder.
– For meg har det vært
viktig å prøve å ta seg tid til alle, uansett hvem og hvor i
organisasjonen de er.
Alle mangler ressurser
– Selvfølgelig skal
det også være en gevinst i investeringen. Når man klarer å sy
sammen en god løsning for både de ansatte og virksomheten …
noe som samtidig ivaretar mennesker oppi alt dette maset og jaget som
mange utsettes for …
det er utrolig givende.
– Alle i
renholdsbransjen har de samme utfordringene. Noen må tørre å
adressere dette. Alle de store firmaene har satt ned
innovasjonsgrupper.
Samtidig blir vi litt små
her på berget.
– Det er ingen som
klarer å snu bransjen alene, mener han.
Han er takknemlig for et
spennende samarbeid med dyktige renholdsledere og
utstyrsansvarlige.
– Likevel kunne det i fremtiden være artig å komme enda et steg nærmere brukerne. Være med enda
tettere og utvikle porteføljen. Det er en flott bransje med
takknemlige mennesker.
Produkter fra fjern og nær
–
Du har hentet inspirasjon og produkter fra nær sagt alle
verdenshjørner. Hvordan har dettte vært?
– Det har vært gøy å
få jobbe på tvers og plukke fra ulike merker og ulike
spesialprodukter. Det finnes veldig mange produkter og veldig
mye er veldig bra. Jeg tenker at det er viktig å plukke, ikke låse
seg til én.
– Samtidig forstår jeg
mange av dem som har jobbet i mer tradisjonelle virksomheter, og som
er mer låst til én produsent. Selv har jeg nok hatt en større
frihet i å kunne snakke om alle muligheter, mens andre leverandører
kanskje er mer bundet til enkelte merker og løsninger.
i-mop og motorsykkel
Opp gjennom årene har
jeg møtt Kenneth ved flere anledninger, og fått høre noen
underlige historier underveis.
Han er glad i å snakke,
må vite, men jeg har aldri oppfattet ham som selvskrytende.
Inkluderende og oppriktig er mer treffende betegnelser. Og alltid med
servicetanken i bakhodet.
– En av våre kunder
hadde en stor oppskuringsjobb foran seg, som måtte gjøres i
løpet av helgen. Men noe hadde skjedd med i-mopen de skulle bruke.
Kanskje hadde den fått seg en «trøkk 16».
Det var fredag
ettermiddag, men Kenneth visste råd:
– Jeg fikk gutta på
lageret til å sette i-mopen bakpå min veteranmotorsykkel og
deretter stroppe den til meg, slik at den satt godt som en ryggsekk.
Jeg festet en sekk med resten av utstyret på magen.
– Så var det bare å
komme seg fra Vestby og tvers gjennom Oslo sentrum i den verste
rushtiden, slik at kunden fikk i-mopen i tide. Jeg brukte vel
halvannen time med motorsykkelen. Hadde jeg brukt bil,
ville det medgått flere timer til. Og jeg fikk meg en god tur på
sykkelen i knallvær.
Selve
portrettintervjuet blir å lese i Renholdsnytt nr. 4/2024.
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.