
Få vil være bærekraft-ambassadør
168 bedrifter har så langt signert et opprop mot å skryte på seg å være bærekraftig uten å ha belegg for det. Bare tre er direkte relatert til renholdsbransjen.
I sommer ble det startet et opprop der initativtakerne hadde sett seg lei på at mange bedrifter er kjappe med å snakke pent om hvor bærekraftige de er, uten nødvendigvis å bidra til faktisk å gjøre verden bedre.
De som stiller seg bak innholdet i den såkalte Grønnvaskingsplakaten lover å gjøre sitt ytterste for å følge dens prinsipper i sin markedsføring og kommunikasjon.
Få har markert seg
Blant bedrifter som har mye/noe relasjon til renholdsbransjen og som har signert på oppropet, finner vi følgende:
- Renholdstjenester: Asphaug Vaskeservice
- Leverandører: Lilleborg
- Renovasjon/gjenvinning: Norsk Gjenvinning, Masternes Gjenvinning, Renas
- Merkeordninger: Miljøfyrtårn og Miljømerking Norge (Svanemerket)
Grønnvasking
er en form for misledende markedsføring der et produkt eller en virksomhet fremstilles som bedre enn den faktisk er, med tanke på innvirkning på klima, natur og mennesker.
«Grønnvaskingsplakaten» er utarbeidet av Skift – Næringslivets klimaledere i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.
Les mer:
https://gronnvasking.no/no/disse-har-signert
Les også: 10 gode råd mot grønnvasking
https://renholdsnytt.no/2020-baerekraft-juli-2020/10-gode-rad-mot-gronnvasking/618439