
Vurdér risiko også i krisetider
At risikovurderinger på jobben er viktig, er ekstra tydelig akkurat nå. Under koronakrisen bør slike vurderinger gjøres oftere enn før, fordi omverdenen hele tiden er i endring.
I arbeidslivet betyr risikovurdering å finne sannsynligheten for at ulykker og skader kan skje, og vurdere følgene av dem. Ut fra dette kan man sette opp en prioritering for hvilke tiltak man bør gjennomføre først, for å unngå uønskede hendelser.
Det svenske arbetsmiljöupplysningen.se gir råd om hvordan en risikovurdering kan inndeles i fem trinn:
- Planlegg. Velg de områder som skal risikovurderes. Utpek en arbeidsgruppe og informér dine medarbeidere.
- Innhent informasjon. Om hva som trenges for å avsløre risikokilder og vurdere hvor alvorlige de er.
- Finn risikokildene. Finn ut hvordan skader og ulykker kan oppstå og hvilke som kan påvirkes.
- Vurdér risiko. Bestem deg for hvor alvorlige konsekvensene kan bli og hvor ofte disse kan inntreffe. Bestem deg for hvor stort behovet er for å sett inn forebyggende tiltak.
- Foreslå tiltak og vurdér effekten av disse. Er de foreslåtte tiltakene tilstrekkelige?
Kilde: Risker och riskbedömning
http://www.arbetsmiljoupplysningen.se/Amnen/Risker-och-riskbedomning/