
Tork med ny kunnskap om å være bærekraftig utenfor eget hjem
Bærekraftig livsførsel handler om å dele global kunnskap. Torks nye trendrapport omfatter bl.a. klimaendring, karbonutslipp og sirkulær økonomi.

Den nye tilnærmingen fra Tork, kalt «bærekraftig liv utenfor hjemmet», skal være basert på lærdom gjennom samarbeid med kunder over hele verden. Flere bærekrafttrender blir beskrevet i Torks 2019-trendrapport om bærekraftig liv utenfor hjemmet (Sustainable Life Away from Home Trend Report 2019).
Rapporten omfatter temaer som klimaendring, karbonutslipp og den sirkulære økonomien. I en pressemelding skriver Tork at rapporten i tillegg inneholder kunnskap som selskaper kan bruke for å bli mer bærekraftige.
Bærekraftig liv utenfor hjemmet
Kravet til å integrere bærekraft i forretningsvirksomheter øker. Folk, selskaper og organisasjoner ser hele tiden etter nye ideer og løsninger, skriver Tork.

En ny studie fra Harvard viser at selskaper med sterkt fokus på bærekraft opplever en økning i de ansattes tilfredshet på 55 prosent (https://hbr.org/2016/10/the-comprehensive-business-case-for-sustainability)
– Ambisjonene våre mot 2030 skal imøtekomme målene for Essitys strategi for bærekraft og Torks egne målsettinger. Når det gjelder trivsel, er målet at 60 prosent av all Tork-innovasjon har mennesket i fokus. Innovasjon på denne måten gir sosiale fordeler for kundene, forbrukerne og samfunnet. I tillegg jobber vi også for å redusere klimafotavtrykket til Tork-produktene med hele 33 prosent innen 2030, sier Christine Skjerven Rød, Customer Marketing Manager hos Tork Norge.
Bærekraft og næringsvirksomhet henger sammen
I følge Nielsen Global Sustainability Report 2015 sier 66 prosent av forbrukerne seg villige til å betale mer for bærekraftige varer og tjenester – og prosentandelen er enda høyere blant millenniumsgenerasjonen (73 prosent).
En uttalelse fra MIT tyder på at 67 prosent av alle selskaper på verdensbasis sier det er nødvendig å ha strategier for bærekraft for å være konkurransedyktige.
Forskning fra Verdens økonomiske forum viser at øko-innovative selskaper i alle størrelser vokser i gjennomsnitt 15 prosent i året, selv om markedene deres er flate (https://www.weforum.org/agenda/2017/03/how-going-green-can-help-the-planet-and-your-profits/).
De tre grunnpilarene
Tork ønsker å hjelpe sluttbrukere til å redusere sitt forbruk, kutte karbonutslipp og minimere avfallsmengden. Deres tilnærming bygger på tre grunnpilarer:

- Trivsel: I 2018 bidro Tork til at 175 000 mennesker fikk opplæring i bedre håndhygiene.
- Bedre ressursutnyttelse: Ifølge Tork har deres hylsefrie toalettruller redusert karbonavtrykket med 11 prosent og emballasjeavfallet med 82 prosent. Et annet produkt, PeakServe, skal gi dobbelt så mange papirhåndtørk, fordi de er komprimert med 50 prosent.
- Sirkulært: Torks program PaperCircle finnes i utvalgte land i Europa. Det skal være verdens første gjenvinningstjeneste for papirhåndtørk som hjelper kundene våre å håndtere papiravfallet sitt på en mer miljøvennlig måte. Programmet skal redusere karbonavtrykket med minst 40 prosent og generere 20 prosent mindre avfall, sammenlignet med dagens muligheter for avfallshåndtering.
Kilde: Pressemelding fra Tork
Les også: https://www.tork.no/baerekraftigutvikling/baerekraftigutvikling
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Bli kjent med papirutgaven her!
Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Torks rapport finner du i sin helhet her (PDF, på engelsk):