trondheim_saken.jpg
trondheim_saken.jpg

Har spart 20 millioner årlig

I Trondheim lærer elevene hvordan de kan bidra til et bedre innemiljø. Omlegging, holdningsskapende arbeid og miljøsatsning har vært oppskriften på millionbesparelser for kommunen.

Publisert

Teksten er et utdrag fra en reportasje som sto på trykk i Renholdsnytt nr 2 2010:

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

For elleve år siden ble kommunens renholdere røsket opp med rota og overført til én avdeling. Trondheim eiendom, Miljøservice har i dag ansvaret for renholdet i alle kommunens 340 bygg, og rådgiverne Sissel Næss Holm og Andrè Sagmo vektlegger det nye fagmiljøet som oppsto ved omorganiseringen. Det gav mer struktur og bidro til å sette i gang holdningsskapende arbeid og videreutvikling. På den måten har kommunen spart 20 millioner kroner årlig fra 1998.

– Tidligere var det mange måter å jobbe på, og i skoler og barnehager var det gjerne rektor eller barnehagestyrer som hadde ansvaret for å følge opp. Man kan jo stille spørsmål ved kompetansenivået her. Nå ble det etablert et fagmiljø, og vi innførte standarder for hva som skulle leveres. Vi begynte å måle renholdet, og arrangerte kurs og opplæring. Saker ble diskutert, og alle måtte forholde seg til ledelse og miljøkrav, sier Sagmo.

Avdelingen er delt inn i elleve geografiske områder, med områdeansvarlig som nærmeste leder for renholderne. Hvert område er så delt inn i tre-fire team, med fem til ti renholdere på hvert. Dette etablerte en vi-følelse i et miljø som tidligere var splittet opp i mitt og ditt bygg, påpeker Holm.

Vil du lese mer om hva Miljøservice gjør, kan du laste ned hele reportasjen i pdf-format her.

"
Powered by Labrador CMS