I Trondheim lærer elevene hvordan de kan bidra til et bedre innemiljø. Omlegging, holdningsskapende arbeid og miljøsatsning har vært oppskriften på millionbesparelser for kommunen.
helle@askmedia.no helle@askmedia.no
Publisert
Annonse
Teksten er et utdrag fra en reportasje som sto på trykk i Renholdsnytt nr 2 2010:
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
For elleve år siden ble kommunens renholdere røsket opp med rota og overført til én avdeling. Trondheim eiendom, Miljøservice har i dag ansvaret for renholdet i alle kommunens 340 bygg, og rådgiverne Sissel Næss Holm og Andrè Sagmo vektlegger det nye fagmiljøet som oppsto ved omorganiseringen. Det gav mer struktur og bidro til å sette i gang holdningsskapende arbeid og videreutvikling. På den måten har kommunen spart 20 millioner kroner årlig fra 1998.
– Tidligere var det mange måter å jobbe på, og i skoler og barnehager var det gjerne rektor eller barnehagestyrer som hadde ansvaret for å følge opp. Man kan jo stille spørsmål ved kompetansenivået her. Nå ble det etablert et fagmiljø, og vi innførte standarder for hva som skulle leveres. Vi begynte å måle renholdet, og arrangerte kurs og opplæring. Saker ble diskutert, og alle måtte forholde seg til ledelse og miljøkrav, sier Sagmo.
Avdelingen er delt inn i elleve geografiske områder, med områdeansvarlig som nærmeste leder for renholderne. Hvert område er så delt inn i tre-fire team, med fem til ti renholdere på hvert. Dette etablerte en vi-følelse i et miljø som tidligere var splittet opp i mitt og ditt bygg, påpeker Holm.