avisleser

Tips til stillingsannonsen

Det er ikke alltid like lett å bli sett i en verden av ledige stillinger.  Her er noen enkle grep som kan gjøre din stillingsannonse litt bedre, for deg som er på utkikk etter en ny medarbeider eller leder.

Publisert

Arbeidsgivere legger stadig mer ressurser i stillingsannonsene sine. Virkemidler fra reklame og merkevarebygging er på full fart inn også på "stilling ledig"-seksjonen, melder nettstedet ledernett.no

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Det er ikke alltid man har et stort reklamebudsjett eller et byrå til å hjelpe seg med utformingen av stillingsannonsen.

Følger du disse enkle rådene, blir annonsen litt bedre. Og dermed øker muligheten for å vekke interesse hos de riktige kandidatene.

" Tydelig stillingstittelDe fleste lesere "skanner" annonsesidene. Det som får dem til å stoppe opp ved en enkeltannonse, er deres egen yrkestittel eller benevnelsen på stillinger de er interessert i.

Søker du etter meieriteknikere, så skriv "meieritekniker" i tittelen og ikke "medarbeider".

Logo og firmanavnDette er viktigere enn før. Flere undersøkelser bekrefter at arbeidstakere blir med bevisste i forhold til hvilken organisasjon de vil jobbe i, basert på omdømme.

Layout og bilderVisuelle virkemidler kan hjelpe deg med å trekke oppmerksomhet til annonsen din, men sørg for at effektene er relevante i forhold til budskapet.

Søker du etter seniorkonsulenter, er det dumt å illustrere med bilder av tenåringer. Og motsatt.

Vær konkret og relevant"Alle" tilbyr muligheter for "personlig vekst og utvikling", "karriereutvikling" og så videre. Fortell i annonsen hva du mener med slike ord.

Har bedriften for eksempel et godt utviklet tilbud om etterutdanning i samarbeid med en bestemt høgskole, så skriv det. Har dere et eget lederutviklingsprogram, så nevn det spesifikt.

Tre innrykkDet er ikke bare et salgsargument, men også et nøye utregnet måleresultat. Tre annonseinnrykk gir størst sannsynlighet i forhold til innsatsen på at annonsen blir sett av dem som bør se den.

Kilde: Paal Magnus Stigre, salgssjef for stillingsmarkedet i Aftenposten.

For mer informasjon om rekruttering, ledelse og motivasjon se www.ledernett.no

"
Powered by Labrador CMS