Fire av ti privatkunder er misfornøyd etter å ha fått utført profesjonelt renhold. (Ill.foto: Colourbox)
Fire av ti privatkunder er misfornøyd etter å ha fått utført profesjonelt renhold. (Ill.foto: Colourbox)

Privat misnøye med renholdsbyråer

Mange privatkunder er fristet til å kjøpe seg julefred ved å hyre inn et renholdsbyrå til jul. En undersøkelse gjort av Forbruker­rådet viser imidlertid at fire av ti er misfornøyde med renholdsbyrået.

Publisert

– Det er ofte uenighet om prisen, eller om det er vasket bra nok. Det er ulike oppfatninger om når det er rent nok, sier Ann Hege Skogly i Forbruker­rådet, som opplyser at 42 prosent av kundene er misfornøyde i ettertid..

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Forbrukerrådet har også blitt kontaktet av forbrukere som har fått eikeparketten ødelagt av feil vask, og det er en kostbar feil. En annen ringte og fortalte at renholdsbyrået hadde utløst sprinkler­anlegget, og ikke ville ta regningen for alt som måtte erstattes.

Ordnet seg for hver fjerde klager

Forbrukerrådets viktigste råd til disse var å ta det opp med byrået så fort som mulig. Det er lurt å gjøre det skriftlig, bruk gjerne Forbruker­rådets klagebrev. Blir dere ikke enige, kan Forbruker­rådet megle i saken.

– Hver fjerde av dem som var misfornøyd opplevde faktisk at vaskebyrået ordnet opp. Det er selvfølgelig det beste utfallet. 32 prosent nådde ikke frem overfor byrået, men de kunne altså klage til oss, forteller Forbruker­rådets Ann Hege Skogly.

44 prosent av dem som var misfornøyde, valgte ikke å klage.

Forbrukerrådets fire forholdsregler

  • Sjekk med flere byråer: Be om pristilbud fra flere firmaer. Beskriv jobben så detaljert som mulig, og ta med særlig utfordrende eller spesielle forhold. Oppgi antall kvadratmeter, rom, etasjer og meter under taket. Dersom det er snakk om fast renholdshjelp, kan du spesifisere hva som skal gjøres hvor ofte.
  • Undersøk renholdsbyråets seriøsitet: Før du slår til på et tilbud, bør du se til at du har fått fyldige kontakt­opplysninger av byrået. Det lønner seg også å sjekke andres erfaringer med dem ved å gjøre et nettsøk, og undersøke om alt later til å være i orden i Brønnøysund­registrene. For å sikre deg mot at du betaler for svart arbeid, kan du følge råd på handlehvitt.no.
  • Skriv kontrakt: Når dere skal skrive en kontrakt, er det viktig at renholdsbyrået har vært på befaring. I kontrakten som bygger videre på pristilbudet, må dere få med momenter som har dukket opp. Sjekk alle vilkår nøye, og avtal hvordan renholderne skal komme seg inn i boligen. Sørg for at du får en totalpris, inkludert moms.
  • Avtal pris: Hvis det blir uenighet, er det ofte om pris. Den bør dere ha avtalt i kontrakten, men hvis det ikke er gjort, skal den være det som er vanlig for tilsvarende arbeid i ditt område. Fikk du bare et prisoverslag, skal ikke sluttsummen bli mer enn 15 prosent høyere.

Kilde: Stor misnøye med vaskebyrå (pressemelding)

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.

Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS