Illustrasjonsfoto: yayimages.com

Lokal mat opp og frem

LEDER: Norsk mat har i lang tid og noe urettferdig blitt stemplet som lite spennende. Årsaken er ikke at vi mangler mattradisjoner, men heller at det har vært vanskelig for lokale produsenter å nå fram.

Publisert

Lederartikkelen er hentet fra Horeca 1/2016

Antall grossister og butikkjeder er så konsentrert at de uten problemer kan telles på et par hender. De minste produsentene når rett og slett ikke opp i kampen om hylleplass. Det skaper vanskeligheter også for hoteller og restauranter som tenker lokalt. De trenger et visst mangfold for å skape mangfold.

Norge er og skal være et land som satser på turisme. Skal vi lykkes, er det nettopp særpreg som teller. Det hjelper ikke at den norske naturen og de norske fjordene er flotte, dersom vi ikke også gir folk andre gode opplevelser. Ikke minst er matopplevelsene viktig. Alle som driver i restaurant- og hotellnæringen, vet at smak er knyttet til både synsinntrykk, smak og lukt. Da er det neppe italiensk pasta, skotsk whisky eller dansk øl som er det rette.

Derfor hilser vi tiltaket Lokalmat.no hjertelig velkommen. Dette er et prosjekt som viser at norsk matkultur er mer enn geitost, smalahove og lutefisk.

Allerede før lanseringen i januar i år hadde 260 produsenter lagt inn over 300 lokalmatprodukter. Samtidig er det håp om at antall produsenter kan bli fordoblet og antall produkter femdoblet i løpet av dette året.

Lokalmat er faktisk det segmentet innenfor dagligvaresektoren som vokser raskest og faktisk tre ganger så raskt som dagligvaremarkedet for øvrig. Lokalmat.no gir hver enkelt produsent en unik mulighet til å legge fram nøkkelinformasjon
om sitt produkt, og samtidig krydre det hele med den gode historien bak produktet.

For innkjøperne blir dette både en telefonkatalog og et oppslagsverk der de kan lete fram til akkurat det produktet de er ute etter. Derfor oppfordrer vi alle til å bruke den nye nettsiden for alt hva den er verdt. Får vi dette til, kan det styrke norske restauranter, hoteller og næringsliv i en tid hvor vi sårt trenger erstatninger for tapte oljeinntekter.

Uansett håper vi at tiltaket ikke ender opp som svulstige festtaler i Berlin eller andre fornemme kretser. Mye står og faller på matvarekjedene og de store hotellkjedene. De har historisk sett ikke vært noen pådriver for å slippe til lokal mat.

Morten Holt
Redaktør

Se hva du kan lese om i Horeca 1/2016

Bestill abonnement på Horeca

Last ned bladet elektronisk

Powered by Labrador CMS