Denne nettsiden viste den 06.mars en nyhet som omhandlet bakterieansamlinger i og ved kontorpulter. Dette fikk meg litt til å tenke på hvilke renholdsrutiner vi bør ha, spesielt ved helseinstitusjoner.Ofte forekommer rutiner som sier at elektronisk utstyr ikke er renholders ansvar. Her praktiseres det helt sikkert ulike løsninger.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Bakgrunnen for en presisering her er at rengjøring med tørre metoder kan føre til elektronisk opplading som kan skade apparater. Det er også en hvis fare for at renholder kan være uheldig å komme bort i taster el.
Det er forståelig at renholdere ikke ønsker å bli ansvarlig for at filer endres eller i verste fall slettes for godt. Men hva gjør man for å hindre at tastatur, fjernkontroller og telefoner ikke blir bakteriebomber?
" Forhåpentligvis fungerer dette slik det er lovet. Men vil norske helseinstitusjoner, og andre bygg, ta de i bruk? Sannsynligvis er prisen høyere enn vanlige tastatur og er det noe Helse-Norge ikke vil så er det å foreslå økt pengebruk…Men la oss nå si at et stort norsk sykehus kjøper inn slike tastatur til samtlige PC’er. Hva skjer med renholdsrutinene? Hvem skal foreta denne maskinvasken av tastaturet og hvilket tidspunkt passer det med en slik operasjon?Oppfordrer lesere til å kommentere på denne bloggen hva som gjøres på ulike bygg i Norge. Det hadde vært interessant lesing!Med vennlig hilsen Åshild Staverløkk