Det er et paradoks at det tilsynelatende er vanskeligere å spise sunt når vi sitter hjemme og jobber.
Det er et paradoks at det tilsynelatende er vanskeligere å spise sunt når vi sitter hjemme og jobber.

Slik stopper du det fysiske for­fallet på hjemme­kontoret

En fersk under­søkelse fra Norsk korona­monitor viser at vi er i dårligere form enn før pandemien. Hvordan spise sunnere og bevege deg mer når motivasjonen er lavere? Forskere ved OsloMet har gode råd.

Publisert

Undersøkelse fra Norsk korona­monitor viser både at vi er i dårligere form, at færre trener ukentlig og at flere spiser mer usunt enn før pandemien. Første­amanuensis Vibeke Telle-Hansen ved OsloMet er ikke overrasket.

− Mange av oss sitterpraktisk talt i matfatet og jobber på hjemme­kontoret.

− Det gjør noe med tilgjengeligheten og kan påvirke måltids­rutinene våre, sier hun på OsloMets nettsider.

Mister de gode rutinene

Når vi tar med jobben hjem går vi mindre ut av huset, de faste rutinene forsvinner og jobb og fritid sklir over i hverandre.

− Det å miste de gode rutinene og et tydelig skille mellom jobb og fritid, kan påvirke vaner, søvn, kosthold og spisemønster, sier Telle-Hansen.

På hjemme­kontoret er det gjerne lettere å småspise og vanskeligere å holde de faste rutinene som en halvtimes lunsj på et fast tidspunkt, påpeker hun.

− Samtidig er det et paradoks at det tilsyne­latende er vanskeligere å spise sunt når vi sitter hjemme og jobber. Hjemme har vi egentlig flere muligheter til å ta kontroll over hva vi spiser.

Utmattelse over tid

Hun tror det handler om utmattelse etter lang tid på hjemme­kontoret. I starten følte mange på den ekstra tiden de vant ved å slippe transport­etappene, men nå er tiden i stor grad spist opp av ekstra møter og hverdagslige gjøremål.

Søvn og fysisk aktivitet påvirker også

Forskning har vist at søvn og god søvnrytme kan påvirke matinntaket i en gunstig retning. For lite søvn og forstyrret søvnmønster, som for eksempel ved nattarbeid, kan gi økt inntak av usunn mat.

− Det samme gjelder for fysisk aktivitet, som blant annet bidrar til bedre regulering av fordøyelsen, sier Telle-Hansen.

Fire gode råd

Hun har flere gode råd for å spise sunnere på hjemme­kontoret.

  1. Ha god måltids­rytme og gode rutiner.
  2. Vær bevisst ved innkjøp av mat.
  3. Ha sunn snacks lett tilgjengelig.
  4. Eksperimenter med sunne og enkle retter.

Flere mener de er i dårligere form

I desember 2021 sier 36 prosent nordmenn at de har fått dårligere fysisk form etter at pandemien startet, mens 13 prosent har fått bedre form. Annenhver nordmann sier at formen er uendret, viser tall fra Norsk korona­monitor.

Fysioterapeut og første­amanuensis Therese Brovold ved OsloMet tror en viktig årsak er at den daglige hverdagsa­ktiviteten har gått ned med hjemme­kontor gjennom pandemien.

Tankevekkende tall

I tillegg er alle møter digitale, så vi går glipp av naturlig aktivitet som vi får ved å gå fra det ene møtet til det andre.

Brovold forteller at hun i løpet av en vanlig dag på jobben på OsloMet kan ha møter og undervisning som ligger i ulike bygg og forskjellige etasjer på campus, noe som gjør at hun får beveget seg mye på en vanlig dag.

– På hjemme­kontoret, derimot, trenger jeg ikke engang å reise meg opp fra stolen for å bytte møte eller undervisningsrom.

– Vi er ofte veldig opptatt av hvor mye vi trener, og mange tenker ikke over at hverdags­aktivitetene våre er vel så viktige for helsen.

Kroppen skal brukes

Mye sitting og lite aktivitet i løpet av en dag påvirker både muskler og skjelettet.

– Det er utrolig hvor fort vi kan miste muskelmasse. Skjelettet trenger også jevnlig belastning for å opprettholde den benmassen du har, forklarer Brovold.

Dessuten har ikke ledd, sener og muskler godt av at du tar deg helt treningsfri. Da blir det vanskeligere å komme i gang igjen.

– Du kan bygge ned muskel­senene på samme måte som musklene, slik at de ikke lenger tåler så stor belastning. Da er det lettere å pådra seg belastnings­skader.

Anbefaler mer hverdagsaktivitet

– All aktivitet er bedre enn inaktivitet. Dersom du ønsker å bedre din fysiske form, så velg aktiviteter som gjør at pulsen stiger og at du puster tyngre, sier Brovold.

  1. Start dagen med å gå en tur. Lat som du går til jobben, eller gå en tur i lunsjen. Utnytt dagslyset. Få opp pulsen ved å gå så fort du kan, og gå i oppover­bakker eller trapper.
  2. Reis deg opp fra kontorstolen minst en gang i timen og pass på at du ikke blir sittende for lenge.S

  3. Gjør daglige øvelser. For eksempel knebøy eller utfall for beina og armhevinger for overkroppen.
  4. Sørg for at du får noen avbrekk i hverdagen. Velg en aktivitet som du liker. Gå tur på beina, på ski eller skøyter. Ta deg en sykkeltur, enten ute eller på en ergometer­sykkel.

Kilde: Slik stopper du det fysiske forfallet på hjemmekontoret (ekstern link til OsloMet)

Empty article - Title

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Last ned bladet

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS