– Vi trenger å sikre at vi kan beholde våre ansatte over julen og slippe å gå til permitteringer, sier Kathinka Friis-Møller, nordisk konsern­direktør i Compass Group og styreleder i NHO Service og Handel.

Lønns­garanti og kortere arbeids­giver­periode må komme raskt

Kantine og serverings­bransjen har vært blant de hardest rammede av pandemien og trenger nå ny, øye­blikkelig hjelp i form av lønns­garanti og kortere arbeids­giver­periode.

Publisert

Pressemelding fra NHO Service og Handel:

- Vi har jobbet ekstremt hardt for å klare å skaffe nok ressurser. Da vi endelig følte vi stod på bena, kom denne ytterligere nedstengningen. Vi trenger å sikre at vi kan beholde våre ansatte over julen og slippe å gå til permitteringer. Vi ber derfor om lønnsgaranti, sier Kathinka Friis-Møller nordisk konsern­direktør i Compass Group og styreleder i NHO Service og Handel.

- Årsaken til at vi ikke klarer å bære denne kostnaden selv er fordi vi er en lavmargin­bransje som har hatt det svært krevende over lang tid. I tillegg har vi de siste månedene slitt med høyt korttids­sykefravær (barns sykdom, egen sykdom og karantenekrav) som har vært korona­relatert. Vi ber om at arbeidsgiver­perioden ved sykefravær må ned fra fem til tre dager.

- Hvis ikke dette innføres vil vi måtte gå til permitteringer og det oppleves veldig vanskelig, særlig nå tett opp i julen, sier Kathinka Friis-Møller.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

For deg som ønsker en aktiv deltakelse innen ditt fag og i din bransje og å holde deg oppdatert, er fagbladet Renholdsnytt et uvurderlig tidsskrift.

Bestill abonnement

Last ned bladet

Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.
Her kan du melde deg på

Powered by Labrador CMS