Klipperne ble tatt i bruk i mai i år hos deres kunde Coca-Cola på Lørenskog. De går fra mandag til fredag og holder gresset nyklipt til enhver tid. De to Husquarna-klipperne styres via en app. Tidligere har driftstekniker Vegard Haave brukt rundt 70 timer i året på å klippe gresset på tomta. Nå kan han i stedet bruke den frigjorte tiden til å følge opp andre oppgaver, og kunden får en mer velstelt plen. – Robotene går i all slags vær og klipper jevnt, sier Haave.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
På Carlsberg Gjelleråsen ble taket i september termografert av droner via Sodexos underleverandør Orbiton. Formålet var å avdekke potensielle vannlekkasjer. – Termograferingen var unnagjort på en ettermiddag, og i etterkant fulgte en komplett rapport med alle funn. Alternativet er å gå rundt og foreta en visuell kontroll. Det er både en sikkerhetsrisiko og veldig krevende, sier Martin Hangaard. Dronene oppdager langt mer og gjør at termografingen blir svært nøyaktig. De kan også brukes på bygningsfasader og vinduer for å undersøke hvor godt bygningen isolerer og lokalisere eventuelle energitap.