En av de største gevinstene ved å ta i bruk en Facility Management-løsning som integrerer alle tjenestene dine, er synergiene mellom de ulike tjenestene. (Ill.foto: Colourbox)
Integrert FM bedre enn å shoppe enkelttjenester
Mange tror de kjøper seg en Facility Management-løsning, selv om de i realiteten kjøper et sett med enkelttjenester.
Trond Erik HillestadTrondErik Hillestad
Publisert
Annonse
Forskjellen på disse to avtalene er stor, og for å være sikker på å få en fullstendig løsning, kan det være smart å skrive en FM-kontrakt.
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Det mener iallfall Thorbjørn Graarud, konserndirektør FM i Tomagruppen, som blogger om temaet i sitt nyeste innlegg i Tomabloggen.
En av de største gevinstene ved å ta i bruk en Facility Management-løsning som integrerer alle tjenestene dine, skriver han, er synergiene mellom de ulike tjenestene. Ved å velge én leverandør som har ansvaret for alle tjenestene dine, kan Facility Management-leverandøren utnytte de samlede ressursene og effektivisere driften på tvers.
I korte trekk kan hovedfordelene oppsummeres slik (fyldig beskrivelse finner du på Tomabloggen):
Fleksibel ressursutnyttelse
Stordriftsfordeler
Rapporteringssystemer
Brukerfokus
Sikkerhet og forskrifter
Selv om du har samme leverandør på flere av tjenestene i bygget ditt er det altså ikke sikkert at du har en FM-leverandør. Sørg for å skrive kontrakt med leverandøren din slik at helheten blir dokumentert, anbefaler Graarud.