Renhold ble etablert som egen avdeling 1. januar 2013. Fram til da var renholderne ansatt på hvert bygg og hadde i liten grad noe felles møtepunkt.
Helse, miljø og sikkerhet var i liten grad prioritert, og innkjøp av renholdsprodukter og maskiner var tilfeldig.
Dermed fikk renholdslederen en stor utfordring med å samle renholderne.
Siden etableringen har avdelingen hatt et systematisk arbeid for å forbedre tjenesten, trivsel, nærvær, HMS og sykefravær.
Ved å sentralisere innkjøp av renholdsmidler sparte dessuten 300 000 til 400 000 kroner pr. år. Avdelingen har også vist kreativitet ved å utvikle nytt utstyr sammen med et lokalt firma. Dette er forskjellige lemmer som gjør det lettere for renholderne å få utstyret opp og ned trapper og over dørterskler.
Prisen ble delt ut 29. mars 2017.
I 2015 ble renholdsavdelingen også nominert til prisen for god styring av DIFI.