Arbeidstilsynet har kontrollert virksomheter over hele landet som bruker eller er leverandør av kjemikalier. Målet var å sjekke om kjemikaliene har tilstrekkelig kvalitet på merkeetikettene og tilhørende datablader og stoffkartotek.
Renholdsnytt har vært i kontakt med Arbeidstilsynet for å høre om ståa på renholdsrelaterte kjemikalier. Imidlertid går ikke oversikten inn på spesifikke bransjer.
Ialt ble rundt 550 kjemikalier kontrollert. 26 prosent hadde mangler ved den såkalte CLP-merkingen eller uoverensstemmelse mellom sikkerhetsdatablad og etikett.
– De kjemikaliene vi har avdekket med mangelfull CLP-merking vil bli fulgt opp overfor leverandørene, sier tilsynsleder Liv Engvik i Arbeidstilsynet.
Omlag halvparten av de totalt 335 kontrollerte virksomhetene fikk pålegg om å rette opp andre forhold. Arbeidstilsynet har gitt over 200 pålegg og halvparten av disse gjaldt manglende opprettelse eller ajourføring av stoffkartotek.
Tilsynet har også gitt pålegg for forhold som at arbeidstakerne skal ha lett adgang til stoffkartoteket og at de skal få nødvendig informasjon og opplæring før de begynner å arbeide med kjemikalier. Mange virksomheter har kjemikalier som kan være farlige. Det er derfor svært viktig at virksomhetene har et oppdatert stoffkartotek som grunnlag for risikovurdering av kjemisk arbeidsmiljø.