SBA Servicenormen

Ingen er tjent med dårlig renhold

Danskene er i gang med en kampanje som direkte opp­fordrer lokal­politikere til å fokusere mer på kvalitet, når de leier inn private virksom­heter til rengjørings­oppgaver.

Publisert

Logoen til SBAs kampanje Servicenormen.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Det er danske Service­branchens Arbejds­giver­forening (SBA) som står bak den nye kampanjen.

Bakgrunnen er at nesten fire av ti danske serviceanbud blir tildelt på bakgrunn av pris alene, fremfor på kvalitet.

Men for service­bransjen er det grenser for hvor dårlig renholdet på skoler, sykehus og offentlige kontorer bør være, mener SBA.

– Det finnes en naturlig grense for hva mye kvalitet man kan få for pengene. Derfor skal politikere og beslutnings­takere være seg sitt ansvar bevisst, når det gjelder å velge pristilbud med blind fokusering på å spare penger, sier formann i SBA, Finn Vestergaard.

Kampanjen er tatt godt imot hos politikere, som ser fram til mer dialog mellom leverandørene og kommunene om kvalitet.

SBAs nye brosjyre om å stille krav til kvaliteten.

SBA mener at bransjen selv har et stort ansvar for kvaliteten, ikke bare innkjøperne. I de kommende uker skal SBA derfor publisere en rekke annonser som omhandler renholds­kvalitet.

For Vestergaard er målet at innkjøperne skal få den beste kvaliteten for pengene:

– Det er vesentlig at kommuner og regioner kan få utført serviceoppgaver så effektivt som mulig, slik at de får best mulig service for skattekronene. Det gjelder eksempelvis for renhold i skoler, sykehus og institusjoner, der oppgavene blant annet konkurranseutsettes, sier han.

Kilde: Ringe rengøring er ingen tjent med

Mer om kampanjen på servicenormen.dk

Powered by Labrador CMS