opplæring

Se opp for skjulte farer!

På mange arbeids­plasser råder trygghet, trivsel og lojalitet overfor arbeidet. Likevel kan det, under over­flaten, lure svakheter i arbeids­miljøet. Det gjør mennesker syke, stresset eller mindre effektive. Har du en slik arbeids­plass?

Publisert

Synet er sjef! Feil synskorreksjon gjør at øynene trekker kroppen nærmere skjermen og vi ender i en belastende bananstilling. Musa er altfor langt ute til høyre og vil gi skulderplager, mens plasseringen 45 grader mot vinduet gir blending.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

De skjulte farene er farer som ikke umiddelbart er intuitive. Selv om du jobber for å forbedre arbeids­miljøet og forebygge sykefravær, kan de gi seg utslag i sykefravær eller redusert produktivitet.

For mens vår mentale bevisshet om muskel- og skjelettplager blant renholdere er stor, er det mye lettere å glemme utfordringene for deg som har en kontor­arbeids­plass.

1. Svak ergonomi

En dårlig skrivebordsstol, en liten bevegelse som gjentas, feil høyde på skrivebordet – det skal ikke mye til før kroppen belastes om bevegelsen utføres hver eneste dag.

2. Fysisk arbeidsmiljø

Belysning, luftkvalitet og støy er ofte ting som bare «er der», noe vi ofte stilltiende aksepterer, men som påvirker hvor mye vi presterer.

Dårlig belysning kan gi belastningsskader. Det samme kan feil briller eller manglende bruk av briller. Og en undersøkelse viser at dårlig ventilasjon senker prestasjonsevnen med opptil 15 prosent.

3. For lange arbeidsdager

Går du med følelsen av at arbeidsdagen ikke strekker til, og over lang tid forlenger arbeidsdagene, kan det tære på helsen – selv om arbeidet er morsomt.

I lengden sliter dette på deg, fordi det reduserer muligheten til å hente deg inn igjen.

4. For høy arbeidsbelastning

Stressrelaterte sykdommer er en vanlig årsak til sykefravær, og det er økende.

Noe av det viktigste du kan gjøre som arbeidsgiver, er å være oppmerksom på medarbeidere som står i fare for å møte veggen.

5. Konflikter

Konflikter på jobben er i seg selv ikke farlige. Men uløste konflikter kan være pyton, og kanskje fører de også til at føler seg mobbet eller trakassert.

Uløste konflikter fører til samarbeidsproblemer, redusert effektivitet, lavere produktivitet, høyt sykefravær og stor omsetning av medarbeidere.

6. Svakt lederskap

God ledelse er en av de viktigste faktorene for at vi skal trives på jobben. En svak ledelse skaper utydelighet og dermed forvirring om roller og ansvar.

En leder trenger ikke alltid å være fysisk på plass, men hun eller han må alltid være tilstede gjennom sitt lederskap.

Les mer om kostnader ved de skjulte farene og mer om hvordan de kan unngås: Se upp för de dolda farorna på arbetsplatsen

Powered by Labrador CMS