renholdvinnere

Prisdryss til to renholdere

Aud Johanne Svenøy fra Fræna kommune ble Årets renholder 2013, mens Sanel Mecan fra Sarpsborg kommune ble Årets servicehelt 2013.

Publisert

Leder for NFSR, Hanne Rud (midten), overrakte prisen for Årets renholder 2013 til Aud Johanne Svenøy og Årets servicehelt 2013 til Sanel Mecan.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

NFSRs leder, Hanne Rud, la ikke skjul på at hun synes det er stor stas å dele ut prisene. Og det var ekstra moro i år, i og med at NFSR hadde fått inn rekordmange forslag på gode kandidater.

Prisen for Årets renholder kan tildeles en renholder eller en person med renholdsrelaterte oppgaver uten lederansvar, som i løpet av foregående år eller gjennom flere år har ytet en spesiell innsats for renholdsfaget, sine kollegaer, kunden/brukere, eller på en eller annen måte har utmerket seg gjennom sitt daglige arbeid.

Rud sa dette om Årets renholder 2013:

– Hun har jobbet på samme skole siden 1976, og beskrives av kollegaer som en skikkelig stå-på-dame. Hun utviser god lagånd, og er alltid bli. Dette gjør henne godt likt av alle elever, lærere og kollegaer. Utfordringer tar hun på strak arm, og er ikke rett for å ta på seg vaktmesteroppgaver om hun ser noe som må gjøres. Det er ingen tvil om at hun brenner for faget og er stolt av renholdsyrket. I 2011 tok hun fagbrevet, og besto med glans. Hun er tillitsvalgt og kollegaer av henne har sagt at de er glade for å ha en så god renholder på laget. Hun er helt enestående, sier de. Derfor er jeg veldig glad for å kunne fortelle at Aud Johanne Svenøy er Årets renholder 2013, sa Rud.

Prisen for Årets servicehelt tildeles en person som i løpet av foregående år har ytet en spesiell serviceinnsats innen faget eller har utmerket seg gjennom sitt daglige arbeid ved å være spesielt serviceinnstilt overfor sine kunder og/eller kolleger.

Om Sanel Mecan sa Rud følgende:

– Han er ansatt som renholder i et bilteam i Sarpsborg kommune, hvor han har arbeidet i fire år. Sanel har fått bare positive tilbakemeldinger, og han beskrives som et utpreget ja-menneske. Han har svært god kontakt med brukerne, har alltid et smil om munnen eller en lur kommentar. Han startet på fagbrevet på eget initiativ, og har bestått den teoretiske delen og venter på praktisk eksamen. Sanel er stolt av yrket sitt, og blant 150 ansatte utpeker han seg for sin dyktighet og positive innstilling. Han er en støttende og god kollega, som tar vare på både gamle og nye. Sprer glede og har et godt hjerte for alle. Selv kaller han seg for Doktor Mopp.

Begge prisvinnerne fikk overrakt en fin glassbolle og NFSR inviterer med seg både Aud Johanne Svenøy og Sanel Mecan på tur til den store renholdsmessen i Amsterdam i mai.

NFSR fikk inn mange gode kandidater i begge kategorier, og til slutt satt de igjen med fem finalekandidater. Her vil vi presentere de andre kandidatene som var med i finalerunden.

Øvrige finalekandidater til Årets renholder

Jorunn UlslettenRenholder Jorunn Ulsletten jobber hos Mint Renhold i Trondheim. Jorunn har jobbet der i sju år, hvorav fem år på ett bygg hos selskapets kunde Coor. Jorunn beskrives som en positiv, omgjengelig, er aldri bort fra jobb, pliktoppfyllende, ærekjær, serviceinnstilt og utrolig faglig dyktig i jobben sin. Jorunn ble også utnevnt til "one star" under ledersamlingen hos Coor. Det var første gang utnevnelsen har gått til en underleverandør, tidligere så har den blitt gitt internt hos kunden. Jorunn ble trukket frem som en stjerne for sin innsats hun gjør hver dag.

Inga MalkovaInga Malkova, jobber hos Mint Renhold i Trondheim. Inga jobber på bilpatrulje. Inga er utrolig godt likt av samtlige kunder. Alle poengterer hvor serviceinnstilt hun er ute hos kundene. Hun er effektiv, ryddig og en til å stole på. Inga blir brukt til opplæring av nye ansatte. Hun er opptatt av at alle som en skal få ett godt inntrykk av Mint. Alt fra at patruljebilen skal være ren og ryddig, arbeidsantrekk rent, bøttekott og selvfølgelig at kunden skal ha det rent og ryddig. Inga er faglig dyktig og faglig oppdatert på hva som skjer i bransjen.

Ingrid SandIngrid Sand, renholder på Trysil Sykehjem, Trysil kommune. Ingrid har vært ansatt i mer enn 50 år i kommunen. Arbeidsoppgavene har stort sett vært innenfor renhold i alle disse åra. Hun beskrives som ei meget positiv og dyktig dame, som gir mye av seg selv, både overfor kollegaer, arbeidsgiver, andre ansatte, og ikke minst brukerne (pasientene) ved sykehjemmet. Er ei dame som blir lagt merke til på en positiv måte av andre.

Senad HadrovicSenad jobber for Toma Østfold, på temporær avdeling. Han er ivrig på å motta kunnskap og deler med glede sine erfaringer med andre – og har høy faglig kompetanse. Senad er interessert i faget og deltar på alle kurs han får tilgang til. Han beskrives som ansvarsfull, alltid positiv og blid, løser alle oppdrag og har en sjelden stor arbeidskapasitet. Han er omgjengelig og godt likt.

Øvrige finalekandidater til Årets servicehelt

Abdelmajid Ouariaghli Abdelmajid har siden høsten 2007 jobbet for Rescos. I august 2008 ble han forfremmet til teamleder på arbeidsstedet PWC, en rolle han raskt vokste inn i. Han utpreget seg så sterkt som serviceperson at kunden for to år siden fornyet kontrakten med hele seks år, en meget uvanlig lang kontrakt i dagens renholdsmarked.Abdelmajid har i 2013 fått utvidet sitt ansvarsområde til å også gjelde Rescos avtale om renhold på Visma-bygget i Bjørvika – og hans styring her har løftet kvalitet og arbeidsmiljø mer enn vi forventet. Så dyktig har Abdelmajid vært at han nå også har fått teamlederansvaret på Rescos siste kontrakt i Bjørvika, DeLoitte-huset. Dermed kan han smykke seg med å være teamleder med operativt ansvar for renhold på tre av Bjørvika/Barcode sine bygg.

Bjørg LarsenBjørg har arbeidet med renhold i rundt 40 år, og hennes arbeidsted har vært ved Fylkeshuset i Østfold fylkeskommune de siste 28 årene. For rundt to år siden ble ledende renholder fraværende, og Bjørg hadde egentlig tenkt å gå av med pensjon, men hun ombestemte seg rask og tok utfordringen på strak arm som ledende renholder. Hun fikk med seg renholderne til å arbeide etter planer, noe som de ikke hadde gjort før. Hun har vært ivrig til å lære seg ny kunnskap og har brukt denne til å løse oppgavene og utfordringene. Selv om hun har bestemt seg for å gå av med pensjon om ett år, satser hun fortsatt på å lære seg så mye som mulig om renholdsfaget, og blant annet om NS-INSTA 800, noe som mange renholdere gruer seg til. Hun er en blid og omgjengelig person med glimt i øyet. Hun er samvittighetsfull og servicen er upåklagelig. Er det noe hun lurer på når det gjelder renholdsfaget, er hun ikke redd for å spørre andre. Hun er flinkt til å dele sine erfaringer med sine kollegaer på arbeidsplassen. Arbeidslysten hennes har smittet over på de andre renholderne på arbeidsstedet.

Cengiz KurtDNB Bjørvika har en renholder som har jobbet i bankens lokaler i mange år med forskjellige leverandører. Han heter Cengiz Kurt og er en person som er serviceinnstilt. Han er en veldig beskjeden mann som ikke er den som står fremst i køen for å få ros. Også hans arbeidsgiver er helt avhengig av hans gode jobb og arbeidsvilje. DNB Bjørvika har pushet litt på han i det siste for å ta og lære litt lederansvar. Han har alltid vært en dyktig renholder med god oversikt over leveransen og de andre ansatte.

Ruth HostelandDette er en dame som er stolt av yrket sitt. Hun har jobber med renhold i snart 25 år for samme kunde. ISS vant anbudet om renhold til denne kunden i 2013. Ruth har fagbrev og mange kurs, og gleder seg til å gå på jobb hver dag. Ruth beskrives som faglig dyktig, er service innstilt, fleksibel og nøye med strenge krav til hygiene. Ruth har fagbrev, NS INSTA-kurs, hygienekurs og smittekurs. Etter at ISS overtok renholdet og «hotell-driften» ved Stiftelsen Montebello Senteret, har Ruth fått mere ansvar og nye oppgaver noe hun setter stor pris på. Ruth er en positiv og blid person som er lett å komme i kontakt med.

Powered by Labrador CMS