De regionale verneombudene for renhold, hotell og restaurant besøkte i 2013 totalt 937 bedrifter hvorav 531 i servering, 64 i overnatting og 332 i renholdsbransjen, viser årsrapporten. Det er avdekket store HMS-mangler.
I årsrapporten fremkommer at det er store forskjeller i arbeidsmiljøstandard. De tre bransjene er preget av lav organisasjonsgrad og altfor mange virksomheter mangler verneombud eller har vernetjenester som ikke fungerer.
Godt fungerende verneombud er helt avgjørende for å få til et godt systematisk og forebyggende HMS-arbeid, heter det i årsrapporten.
I mars 2013 begynte 12 regionale verneombud i sin nye stilling. De har besøkt 332 virksomheter i renholdsbransjen. Mange av disse virksomhetene er nå i ferd med å etablere verneombudsordninger.
Renholdsbransjen kommer inn under privat tjenesteyting, bransjen kjennetegnes ved at to av tre ansatte befinner seg i store virksomheter med mer enn 50 ansatte. Samtidig finnes det mange enkeltpersonforetak, med og uten ansatte.
De store virksomhetene er organisert med hovedkontor, mens de små virksomhetene ofte er organisert fra hjemmekontor, egen nettside, postboks og mobiltelefon. Det er ca. 4300 aktive renholdsvirksomheter som i RVO-enes register. Over halvparten av virksomhetene er registrert i region Øst, med færrest virksomheter i region Nord og Midt-Norge.
Renholdsbransjen har tradisjonelt vært et kvinneyrke, men andelen kvinner er synkende. Bransjen har en av de høyeste andelene arbeidstakere med innvandrerbakgrunn, særlig i Oslo og de store byene. Deltidsandelen er høy, og mange er registrert med mer enn ett arbeidsforhold.
I motsetning til hotell og restaurant er ikke renholdsbransjen på samme måte preget av ung arbeidskraft. Det er høy turnover av ansatte i bransjen, særlig blant de små virksomhetene. Blant nyetablerte virksomheter, er om lag halvparten av disse borte etter to år.