Selskapet Ward's Cleaning Services selger renholdstjenester til rundt 85 hoteller og restauranter i Boston-området. Nå er de avslørt i å ha utstedt lønnssjekker til fiktive navn, forfalsket stemplingskort og kompensert ansatte med kontanter for å holde dem utenfor overtidsregistrering. Det viser et tilsyn utført av arbeidsdepartementet US Department of Labor.
Departementet mener utnyttelsen er gjort på en sofistikert måte for å slippe unna overtidsforpliktelsene. Og det er ikke første gang. Allerede i 1993 ble Ward avslørt i tilsvarende fusk, og måtte den gang tilbakebetale 172 000 dollar i lønn.
Fikk flere ID-kort
I noen tilfeller ble arbeidere utstyrt med flere identitetskort, slik at de kunne bruke ulike navn i hvert av hotellene de rengjorde. På denne måten kunne renholderne jobbe 40 timer i uken under ett navn, og jobbe tilleggstimer under et annet navn for en annen oppdragsgiver.
Dermed slapp Ward's å utbetale overtidsgodtgjørelse. I USA er det en føderal lov som sier at arbeidere skal ha minst halvannen ganger vanlig timelønn dersom de jobber mer enn 40 timer i uken.
De ansatte fikk to lønnssjekker for den aktuelle uken, utstedt til to ulike navn. Iblant ble det brukt navn på slektninger eller tidligere ansatte i Ward. Deretter ville den ansatte innløse sjekkene i to ulike butikker som ikke var så nøye med å granske identiteten.
Må ut med nesten 7 millioner kroner
Etter tilsynet har Ward's gransket seg selv og kommet fram til at systemet for registrering av arbeidstimer har vært «utilstrekkelig». «De i vår administrasjon som tidligere var ansvarlig for å følge med på arbeidstimene er blitt byttet ut», sier Ward's i en uttalelse.
Ward's må nå betale 1 033 877 dollar til ialt 149 mennesker. Dette er dobbelt så mye som selve overtidsbetalingen, fordi myndighetene vil unngå at fusket gjentar seg. Den største enkelt-utbetalingen er på 43 000 dollar, den minste på 40. I tillegg har selskapet fått en bot på 193 000 dollar (nær 1 million kroner).
Dømt til å lage system
Selskapet pålegges dessuten å leie inn uavhengige konsulenter med spesifikk kunnskap om arbeidstidslovene, for å få på beina et lønnssystem som er i henhold til loven.
De må levere kvartalsrapporter til arbeidsdepartementet og beskrive alle problemer som måtte oppstå i lønnssystemet og hvordan disse er korrigert.
Selskapet forbys fremtidige brudd på arbeidslovene og for å prøve å tilbakeføre den erstatningen de ansatte nå får.