Sur Smiley

Smilefjesordningen vurderes på nytt

Smilefjesordningen, som skal informere publikum om hygiene og renhold på serveringsstedene, skal vurderes på nytt.

Publisert

Ikke hyggelig å bli tvunget til å slå opp et surt smilefjes på veggen så alle kundene kan se at hygienestandarden på spisestedet er langt under det ønskelige

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Det melder Aftenposten. Siden 2009 har det pågått en utredning om ordningen skal bli landsdekkende etter en to-års prøveperiode i Midt-Norge.

Prøveperioden en suksess

Mattilsynet har konkludert med at prøveperioden i Midt-Norge har vært en suksess som har oppnådd gode resultater; ordningen er godt likt av bransjen og kommuniserer godt med forbrukerne.

– Utfordringen er at det vil legge beslag på ressurser å innføre en fast tilsynsfrekvens for alle spisesteder og dette blir ekstra merkbart dersom en utvider dette til å gjelde hele landet, sier Atle Wold, leder ved Seksjon for omsetning til forbruker ved Mattilsynets Hovedkontor.

Ønskelig å vurdere utvidelse

Statssekretær Ragnhild Mathisen i Helsedepartementet mener prosjektet har resultert i en betydelig forbedring når det gjelder etterlevelse av regelverket i bransjen: – Det er ønskelig å se på muligheter for å gjennomføre dette også andre steder i landet.

Men – Det er for tidlig å si noe om når vi kan konkludere. Hvordan dette eventuelt kan gjennomføres, har vi en dialog med Mattilsynet om, sier Mathisen.

Plikter å henge opp

Ordningen fungerer slik at når Mattilsynet har vært på en inspeksjon, plikter spisestedet å henge opp rapporten etter tilsynsbesøket godt synlig i lokalene. Hovedkonklusjonen er oppsummert som et pent eller dårlig smilefjes, avhengig av hygienisk status i virksomheten, skriver Aftenposten.

Powered by Labrador CMS