Ikke hyggelig å bli tvunget til å slå opp et surt smilefjes på veggen så alle kundene kan se at hygienestandarden på spisestedet er langt under det ønskelige
Annonse
Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profesjonelle renholdsbransjen.
Det melder Aftenposten. Siden 2009 har det pågått en utredning om ordningen skal bli landsdekkende etter en to-års prøveperiode i Midt-Norge.
Prøveperioden en suksess
Mattilsynet har konkludert med at prøveperioden i Midt-Norge har vært en suksess som har oppnådd gode resultater; ordningen er godt likt av bransjen og kommuniserer godt med forbrukerne.
– Utfordringen er at det vil legge beslag på ressurser å innføre en fast tilsynsfrekvens for alle spisesteder og dette blir ekstra merkbart dersom en utvider dette til å gjelde hele landet, sier Atle Wold, leder ved Seksjon for omsetning til forbruker ved Mattilsynets Hovedkontor.
Ønskelig å vurdere utvidelse
Statssekretær Ragnhild Mathisen i Helsedepartementet mener prosjektet har resultert i en betydelig forbedring når det gjelder etterlevelse av regelverket i bransjen: – Det er ønskelig å se på muligheter for å gjennomføre dette også andre steder i landet.
Men – Det er for tidlig å si noe om når vi kan konkludere. Hvordan dette eventuelt kan gjennomføres, har vi en dialog med Mattilsynet om, sier Mathisen.
Plikter å henge opp
Ordningen fungerer slik at når Mattilsynet har vært på en inspeksjon, plikter spisestedet å henge opp rapporten etter tilsynsbesøket godt synlig i lokalene. Hovedkonklusjonen er oppsummert som et pent eller dårlig smilefjes, avhengig av hygienisk status i virksomheten, skriver Aftenposten.