Johan Henrik Bjørge
Johan Henrik Bjørge

Renholdskonkurranse i Oslo

NHO Service ønsker å gi gode råd til Oslo kommune og trenger innspill fra medlemmene i forbindelse med en ny rammeavtaleordning og minikonkurranse for kommunale bygg og skoler.

Publisert

Flere av NHO Service virksomheter i Østlandsområde er blant dagens 22 virksomheter som deltar i løpende minikonkurranser for oppdrag.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

- Vi trenger raske innspill til kommunen om hvordan dagens ordning fungerer, sier advokatfullmektig og konkurransepolitisk rådgiver Henrik Bjørge til NHO Service` hjemmeside.

- Våre medlemmer vil få en ukes frist på å gi kommentarer som kan styrke denne konkurranseformen til å bli et utstillingsvindu for den gode og sunne konkurranse for omfattende renholdsoppdrag, sier han.

Oslo kommune var den første kommune i landet som tok i bruk konkurranse om "parallelle rammeavtaler med minikonkurranse". Dagens rammeavtaler med minikonkurranse startet som et pilotprosjekt, men har potensial for forbedringer i lys av de erfaringer som er gjort over nesten tre år.

NHO Service hadde i 2006 dialog med Oslo kommune om overnevnte prosedyrevalg, men spesielt ut fra en videre interesse av erfaringer fra denne konkurranseformen på leverandør- og oppdragsgiversiden. NHO Service understreket i denne sammenheng behovet for seriøsitetskrav til virksomheter som deltok i konkurransen, balanserte kontraktsvilkår og anbefaling om at "kvalitative egenskaper" ved de ulike tilbudene er vel så viktig som konkurranse om pris. Sistnevnte ble illustrert med NHO Service verktøyet "Høyeste Verdi", slik at oppdragsgivere på en praktisk og relevant måte kunne vektlegge de ulike kvalitative forskjellene i tilbudene.

- Noen av disse rådene til NHO Service ble benyttet av kommunen i 2006, andre ikke. Nå ber vi medlemmer komme med raske innspill om hvordan eventuelle erfaringer kan omsettes i forbedringer, sier Bjørge. Men.

Powered by Labrador CMS