Bjarte Gjerde Rica Nidelven skinnende resepsjon

Renhold gir fortrinn

Hotelldirektør Bjarte Gjerde mener bestemt at renhold er ett av konkurransefortrinnene til Rica Nidelven. - Fra dag én har jeg sagt at hotellet skal skinne til enhver tid, sier han.

Publisert

Til tross for at hotell- og reiselivsbransjen generelt har blitt truffet hardt av finanskrisen, kan hotelldirektør Gjerde tilfreds slå fast at de ikke har merket så mye til krisen. Han tror en del av suksessen ligger i den bevisste jobben som gjøres med renholdet ved hotellet, melder nettstedet Horecanytt.no

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

- Hotellet skal skinne hver dag! Det første jeg gjør når jeg kommer på jobb, er å gå over hotellet og se at alt er som det skal være. Marmoren i inngangspartiet skal til enhver tid skinne. Vi har ikke lagt marmor for at den skal ligge der matt og karakterløs, sier Gjerde, før han legger til:

En investering

Filosofien bak en så bevisst satsing på renhold er ganske enkel. Jo renere og penere, jo flere gjestedøgn.

- Jeg nøler ikke med å si at renhold er den beste investeringen vi gjør. Når du driver hotell, er renholdet det aller viktigste. Det må og skal være rent. Du kan ikke smile deg bort fra et skittent hotell. Noe av det viktigste for meg som hotelldirektør, er at jeg hele tiden vet at hotellet mitt er rent fra A til Å. Å gjøre denne jobben systematisk og fortløpende, er den billigste måten å gjøre det på, sier Gjerde, som ikke får fullrost sin husøkonom, Ruth-Eva Skomsvold. Det er den rutinerte husøkonomen som har bygd opp renholds- og vedlikeholdsrutinene ved hoteller.

- Norges beste husøkonom

- Vi har lyktes med arbeidet fordi vi har Norges beste husøkonom, sier han.

Skomsvold mener Gjerde skal ha sin del av æren.

- At vi må ansette folk i stedet for å si opp folk i disse tider, er mye Bjarte Gjerdes fortjeneste fordi han satser så mye på renhold. Har gir meg gode rammevilkår, akkurat på linje med kjøkkensjefen som får tilgang til gode råvarer, understreker Skomsvold, som forteller at de går ut og selger hotellet som et rent hotell.

- Det er en del av markedsføringen vår, sier hun.

- Tidligere benyttet vi oss av matteleie, matter som ble byttet tre ganger i uka. Med Renholdssoner har vi en fastmontert matteløsning, som har resultert i at vi har nesten halvert kostnadene sammenlignet med da vi leide løse matter, forteller Ruth Eva Skomsvold.

En dårlig utesone uten varmekabler må saltes og strøs vinterstid. Dette skapte hodebry for husøkonomavdelingen, som i tillegg til stor slitasje og hyppig tepperens, ofte opplevde at sand og salt ble dradd med helt inn på rommene i sjette etasje.

Stoppe smusset tidlig

- Det er viktig å få stoppet smusset så nært inngangspartiet som mulig. Dette har vi nå lykkes med, sier Skomsvold tilfreds.

Etter at de la Renholdssoner, som kort fortalt er en installasjon av fastmonterte matter, fra utsiden av hotellinngangen og et godt stykke inn i foajeen, i tillegg til foran og inn i heisen, har de merket stor bedring.

"
Powered by Labrador CMS