svane

Svanemerket gagner klimaet

Det nordiske miljømerket Svanen navigerer forbrukere mot de klimavennlige produktene og gagner derfor klimaet, ifølge en rapport fra Nordisk ministerråd.

Publisert

Nordisk ministerråd har evaluert det nordiske miljømerket Svanen, og påpeker at klimafaktorer er sentrale i miljøkravene som ligger til grunn for merket. Ifølge rapporten er Svanemerket derfor et bra alternativ om man vil rengjøre miljøvennlig.

Renholdsnytt kommer ut seks ganger i året, og er det eneste fagbladet i Norge som retter seg mot den profe­sjonelle renholds­bransjen.

Bli kjent med papirutgaven her!


Vi sender ut gratis nyhetsbrev ukentlig.


Her kan du melde deg på

Forskjell på Svane og Blomst

Nordisk ministerråd har vurdert både det nordiske Svanemerket og det europeiske miljømerket Blomsten, og rapporten peker på flere forskjeller mellom de to merkene: Mens Svanemerket finnes på 66 produktgrupper, har Blomsten bare 25 produktgrupper. Også finansieringen er ulik. Mens Svanemerket hovedsakelig finansieres med lisensavgifter, er Blomsten mer avhengig av offentlige tilskudd.

Svanemerket godt markedsført

Rapporten viser også at forbrukerne har større tillit til det nordiske Svanemerket enn til den europeiske Blomsten. Ifølge rådet skyldes dette blant annet Svanens vellykkede markedsføring og informasjon.

Konferanse

Evalueringen av miljømerkene skal diskuteres på en konferanse i Stockholm 22. April. På programmet står blant annet forholdet mellom Blomsten og Svanen, Svanemerket og offentlige innkjøp og Svanemerket og klimaspørsmålet.

Powered by Labrador CMS